Direktlänk till inlägg 21 april 2010

Lite sömn kan ju ge en objektivitet hehe

Av Mikael - 21 april 2010 07:40

Lite bra sömn och drömmande rensar väl dom röriga tankarna man har, så att allt hamnar arkiverat på rätt plats.


Här om dagen så frågade sig journalister om vart dom skrivande männen var som skrev mer än om "killgrejjer" och om mer känslosamma aspekter och erfarenheter om det som får en att må dåligt i största allmänhet, som förvånade mig att man inte visste, men det är ju en annan femma då.


Hur det ser ut idag i samhälle i vissa fall är väl kanske inte så uppmuntrande, och kan ju störa även den bästa. Och det är ju bra att folk har möjlighet att ta fram det som massmedia tror att vi inte vill veta, mer än lite smakprov på lite händelser som vinklat av många journalister till ett partiskt håll, politiskt håll osv, som förvånar mig också iom att journalister ska väl vara neutrala emotionellt och låta läsaren avgöra.


En sak som jag är bra på är att se till att det blir fel, och inte alls som man hade det tänkt från start då.  Det blir ett lite "ojj då, det där gick riktigt fel och illa" där man ser efter en stund att det är ju inte riktigt åt det hållet det var tänkt att gå. Det är väl mycket pga för orsaken att pricisera sig i text till någon man vet väldans lite om, är ju riskabelt, samt en väldans vansklig metod av kommunikation, ungefär som att lira in ett bowling klot i en porslins affär där man får stå och vänta på om det säger klirr o krash, eller om det går vägen. Tillsammans med att jag har lite att oroa mig om som inte har att göra med andra här, men självklart påverkar en utan att man tänker på det.


Är man/jag stressad och man har bråttom att lira in bollen med sitt meddelande så är det ju ännu större risk för att det går illa. Det blir ju lite svårt att kanske ha lust att kolla vad det stod samtidigt som halva butiken är ett helvete.   



För min kära blogg kollega's Faktamannen's blogg så. Jag borde ju varit lite mer rak i min uppskattning eftersom jag gillar hela andemeningen i hans/din blogg. Det går snabbt att snärja in sig att förklara förklaringar som man extra förklarar. Samtidigt som man tänker att "fan den här lajto mannen skulle vara kul att känna att man har time över" att sitta och bolla allt möjligt med. För det skulle vara givande, åtminstone för mig. Samtidigt som man känner sig lite jagad som en hund den här veckan, där man vill hinna med allt man har på gång.


Det blir kanske lite dumt när man hoppar in hos någon och direkt ska ge "konstruktiv kritik" utan att känna denne mer än det man ser på en blogg. Oavsett vilka avsikter man har. Det är ju lättare, åtminstone för mig att se personen i fråga iom att jag missar en stor potion av kommunikation som jag förlitar mig på i vanliga samtal, som kroppsspråks reaktioner, tonläges nyanser, emotionell respons i ansikts muskler, och på den vägen är det när hela porslins butiken krashar i ett brak. <-- Lite rolig bild assocciation av katastrofen man ställer till med som inte har att göra någonting med personen i fråga som alla gånger har skinn på näsan.


För att hoppa tillbaka till journalister och killar i allmänhet. Det är ju lite trist att vi killar blir påprackade sociala krav för uppförande, hur vi ventilerar känslor och upplevelser i text, och man tycker väl att vi har kommit en bit på vägen i "genus frågan". Och vi mindre antal i gämförelse till kvinnor som inte bara pratar om explosioner och sport, ska man ju värna om pga att vi är ju en liten motvikt till dom stereotypa uppfattningarna vissa gärna har om oss grabbisar.


Det finns gott om killar som illustrerar glad och arg på internet. Men det finns väl kanske inte lika många som breddar det emotionella spektrat i text, speciellt på bloggar, och dom få som finns ska man ju uppmuntra istället för att trassla till det med, och sen inte hinna förklara sig vad man tänkte säga.


Ålder har inte mycket att göra med kunskapsmängd, eller hur man fungerar värdegrundmässigt som person. I längden så är ju ålder oväsentlig för helheten av personligheten, mer än att man för egen del kanske har lite mer erfarenhet att inte upprepa gamla dumheter hehe. Man lär sig något varje dag väl. 


En liten dum sak med bloggar är att det blir baklänges, iom att man startar med det sista inlägget, där författaren säkerligen undermedvetet väntar sig att man har startat att läsa i början (åtminstone jag, och en hel del andra), så att vissa själv-ironiska påståenden som: Har nu vart bloggare i ca 18 timmar, och känner att jag kommer trivas bra i rollen som mästerbloggare. Som säger mycket av tonen på bloggen. Men jo jag tog mig tid att läsa igenom den, fast åt fel håll, och kom in på en dålig dag, så att det kanske inte vart läst på rätt sätt tyvärr. En bra start är ju här vilket sätter tonen på ett bra sätt för mannen ifråga.


Det är ju väldigt tabu belagt att prata om IQ i Sverige i största allmänhet hos vanliga individer som är mer eller mindre smarta och befinner inom gränserna, samt att påstå att man är väldigt bra på någon som är annat än fotboll många gånger. Även om det nu inte är alltid så..


För egen del så är det ganska så nice att inte ha så många kommentarer, speciellt dom där man missförstår undermeningen och tonen i inläggen, som skiljer sig från dag till dag lite granna iom att man är i olika känslostämningar som glad, fundersam, undrande, på "Emil i lönneberga humör" osv....


Det är ju lite "onödigt" med Faktamannens anonymitet iom att han/du skriver ju vädigt bra, även om det är risk för missuppfattningar beroende på vart man kommer in i bloggen, pga att läsaren uppfattar ju saker upp sitt eget perspektiv, även om man önskar att folk läste det på "rätt sätt" många gånger.Även om jag hajjar konceptet med anonyma fakta för att fokus ska vara på dem, och inte individen.


Men någonstans så tycker jag att vi har nog med fakta, och behöver mer känslomässiga och personliga reaktioner på mycket omkring oss. Vårat samhälle är avskalat i anonymitet och kollektivitism så att det räcker bra för min egen del. Speciellt från oss grabbisar då.


Förhoppningsvis så tar du till dig dom positiva och konstruktiva uppfattningarna du får i kommentar boxen om det du skriver om, i en större utsträckning än orättvisa påhopp, samt att du samtidigt glädjs åt det som är bra och lyfter fram det i ditt perspektiv också. Vilket egenligen var det jag skulle säga, även om jag krånglade till det lol. Kaos mannen är väl min extra tagg hehe.



 
 
Faktamannen

Faktamannen

4 maj 2010 15:58

Allt är ok och vi har olika åsikter om vissa saker, vilket jag anser är bra. Problemet är bara att jag lätt missförstår det du skriver (tror jag?), speciellt i din första kommentar till mig där jag förstod hälften av vad du menade. Detta berodde antagligen delvis på stress från din sida samt att du inte läst igenom det du hade åsikter om? Jag gillar att argumentera och gör det på ett språk som till synes kan verka vara skrivet i affekt, men är sällan arg när jag "duellerar". Jag har tränat kampsport sen jag var i sjuårsåldern och har lärt mig att jag förlorar min tankeförmåga när jag blir arg. Jag har tävlat mycket och förlorat en hel del, innan jag lärde mig kontrollera min ilska till att jag kunde slå tillbaka även underifrån.

Hur kan du "tycka att vi har nog med fakta"!? Vilken fakta finns det "nog av"? De flesta har ingen aning om vad som pågår i världen. Pg a detta får det som pågår fortgå utan att någon reagerar pg a okunskap. Jag fyller min blogg med fakta och ironi och det märks nog ganska tydligt när jag verkligen är upprörd över något? De kommentarer jag får är, konstigt nog, till 80% positiva och därför har jag inte hunnit få någon konstruktiv kritik (som är negativ) att ta på allvar ännu. Jag förstår dock fortfarande inte att du hakar upp dig på att jag inte visar mitt ansikte på min blogg?

http://faktamannen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Mikael

4 maj 2010 19:34

Det tog jag innan jag hajjade varför du valde den bilden. Det var inte så viktigt egentligen. Det vart ju en missförstånd av mig, iom att jag läste inlägget om personen som var anonym. Hade jag startat med första inlägget så hade jag hajjat ideén med din pic ju. Samt det sista inlägget, och att du vart irriterad.

Jag gillar ju ansikten, och för personer som jag tycker är/verkar kloka och har sund värdegrund i största allmänhet, så blir jag nyfiken på hur dom ser ut. Det beror på allt jag håller på med genetik, etnologi, ansiktsigenkännings grejjer osv. Det är egentligen inget märkligt. Det handlar om egen nyfikenhet bara. Jag respekterar ditt val att ha den pic du har, som passar utmärkt till din blogg.

Vi behöver en massa personer som protesterar med vettiga åsikter och värderingar man står fast vid i det här landet. Överallt så är mest populistiska tillfälliga åsikter som är utbytesvara så fort trender vänder. Det är mest det jag menade med att vi har nog med fakta, och behöver mer konkreta värderingar.

Att det vart bakvänt med inlägget, berodde lite på att det var kl +12 på natta hehe. Det vart ju dumt och sen så snärde jag mig in som vanligt i att förklara förklaringar.

Folk vet egentligen vad som pågår el har pågått. Men vid en viss gräns så avskärmar sig folk bara. Det blir för intensivt med elände i dag för många, tillsammans med allt deras eget i vardagen m familj o jobb etc. Teknologi har gjort att information väller över oss, så vanligt folk fixar inte att bry sig orka bry sig. Det är bara en väldigt liten del som faktiskt skiter i hur det är.

DNA't har inte hunnit att kompensera riktigt väl.

Jag har nästan helt slutat att läsa vanliga "nyheter", och är inne mest och kollar Amnesty + röda korsets nyhetsflöde ibland, sen mestadels politiska händelser som man inte kan vinkla. Förutom allt vetenskapligt gojja jag läser, som kanske inte hamnar i normala nyhetskanaler.

Men folk får en 3'e parts empati stress reaktion. Som gör att dom stänger av.

Det man får göra själv är att påverka politiskt o juridiskt. Samt hjälpa folk i vardag. Man börjar med att förändra världen genom att göra bra grejjer själv, och sen får man uppmuntra en snöbolls effekt. Men det är ju klart att man ska ta avstånd ifrån idioters beteende.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael - 14 december 2016 05:53

  Värsta rysaren... Men dom trivs väl... ???

...

Av Mikael - 14 december 2016 05:39

  Man lär så länge man lever. Att totalt förstöra för sig själv, av det man struntar i, som socialt anseende för okända/?bekanta? riskerar ju att inte funka pga att *Dom funkar som dom gör. Spelar ingen roll vilken uppmärksamhet dom får. Nåja......

Av Mikael - 14 december 2016 04:49

En med: http://www.decision-making-confidence.com/somatic-narcissist.html   En med: http://www.dualdiagnosis.org/generalized-anxiety-disorder/ + covert Narcissist ?tendencies?   En med: https://www.psychologytoday.com/blog/both-sides-the-couc...

Av Mikael - 13 december 2016 22:19

   

Av Mikael - 13 december 2016 13:00

Fått ihop allt i huvudet tror jag faktiskt. cPtsd relaterat och Crazy högen. Vilket gör att det inte känns så brottom. Sover ikapp som Fanken... Vilket känns som det behövs. Måste säga själv, att jag känt mig själv, lite extra *tokig* (not crazy)... ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Skapa flashcards