Direktlänk till inlägg 16 oktober 2009

Orsak och verkan

Av Mikael - 16 oktober 2009 20:34

I beskrivningen av Adhd så finns det 4 olika grupperingar av problematik beteende. Psykiatrin tror att vi som blir diagnostiserade endast har 1 av dessa beteenden. Väldigt aktiv och inaktiv är 2 av dom o sen är det add-on combos med ena eller andra. Det dom har lyckats med är att träffa in rätt på våra faser i livet då. Det stämmer mycket riktigt att vi är på lite olika sätt men, dom flesta jag har pratat med har haft alla dessa faser, med mig inkluderad. Idag med den uppfattning jag har om diagnoserna, så är det frågan om aktivitets grad har något att göra med nån form av diagnos egentligen.


När vi blir inaktiva, inte orkar med jobb, räkningar och vardagen i allmänhet och nära på lägger oss på marken och bara väntar på bättre tider. Det här blir ju ett jäkla gissel i relationer. Ofta så dras den här inaktiva faser ut, tack vare våra snälla partners som ställer upp på oss och vill hjälpa oss att må bättre (vilket vi gör), och drar dubbel lass. Dom fixar allt som vi inte orkar själva, så att man endast gör det man absolut måste, jobba! Men finalen är ju när man inte ens orkar med jobbet och allt krashar helt.


Uteslutande vad som triggar detta. Våld, mobbing, trakaserier, konkurans, egoism, sociala NT (majoritets befolkning) krav och miljöer osv.


Alla som jag har pratat med säger oftast samma sak, Att vi fungerar på Liknande sätt i mycket. Vi har en väldigt stark rättuppfattning, reagerar väldigt starkt emotionellt på lidande och felaktig behandling av andra och oss själva, lever oss in i andras dåligmående osv osv osv. Jag personligen klassar det här som psykiskt våld som är indirekt riktat emot oss, när vissa terroriserar vår omgivning. Det här nöter ner oss emotionellt, tills vi slutar att fungera. Det tar kanske några år för att vi inte ska orka bry oss mera och sluta reagera på allt våld o elände omkring oss, så att man blir som en avtrubbad zombie, men det kommer uteslutande för oss alla tror jag.

Samtidigt så tycker jag det inte är att leva ordentligt då, om man inte får fungera på det sätt som man är programerad att göra. Hur hårt jag än försöker så kan jag inte låta bli att reagera emot elände o orättvis behandling, även om det altruistiska emotionella engagemanget sakta med säkert nöter ner än.


Men då, från det ena till det andra...


Män i NT gruppen. Det här med alfa hanne beteende får en lustig innebörd här. Deras rangordnings system och sociala struktur uppmuntrar mobbing. Genom att trycka ner hela omgivningen så hamnar dom i en position dom är genetiskt kodade att sträva efter?! Dom här generna verkar komma från mitten av Afrika och orginal HSS Dna, och har vidare muterats o utvecklats runt om på jorden.  Vilket som parantes är något för dagens nazister att bita i lol. Deras beteende kommer ursprungligen från Afrika och blir ju en paradox pga att dom marginaliserar och tycker illa om svarta oftas.


Men men, iom att det här beteendet är så utbrett och accepterat av även mobbing offerna så reagerar tom offret om man försvarar han emot mobbaren. Det är j-a underligt för mig, och det har tagit en massa år att förstå. Man får höra att det är så här det funkar osv... Men vissa saker kan man inte övertala mig om då. Jag är allt för envis för att kunna lura mig till vissa saker.


Allt detta gör att man slutar fungera i vardagen och går in i sig själv som förvar. Och det är ens partner som får ta smällen, för oftas så förstår dom inte riktigt varför vi inte klarar av vardags grejjer längre helt plötsligt. Sen personligen så vet och vill man orka pga ens "arbets moral", vilja att göra sin del, men när man inte fixar det så leder det till ångest också. Emellanåt så tänker man att det är ju inte klokt. Det handlar om så små saker som att svara i telefon osv som man inte fixar. Av dom jag frågat så har det här hänt i 27-35års ålder (ofta i ca 30 års ålder), och jag tippar på att ens partner bromsar utvecklingen genom att göra ett superjobb.


Skulle nu detta vara allmänt känt för alla i vår grupp, att man känner igen tecknen. Att tack vare vår empati, inlevelse i andras lidande, intuition och att vi reagerar väldigt starkt emotionellt, som leder till att vi trasas sönder mentalt. Det skulle garanterat göra att fler förhållanden höll i längden, är jag övertygad om själv då.


99% av adhd forskning är på kids. Den här reaktionen händer ju hos kids redan, så det är uppsnappat av psykiatrin att vissa av oss är sk inaktiva i beteende. Dom får inte ihop det hur det funkar med att vi är hypade samtigt, men det är ju för att dom är !?korkade?! eller inte får betalt för att klura ut det.


Men inaktivitet beror ofta på: En emotionell reflex emot elände och kaos i närmiljön man vistas i. Om din bäbis är så här så beror det på detta, enda medicinen är att vi slipper NT personer faktiskt. Att man eliminerar problem, byter miljö, en massa sova, inga bestämda tider är vissa saker som repar oss mentalt.


Det är just i detta läge som amfetamin faktiskt fungerar. Iom den extra energi kicken så orkar man att lösa och reda ut alla ångest relaterade problem som uppstått under ens inaktiva fas. Amfetamin tar en ur detta så att man kan börja fungera igen.


Om man har tur som jag hade, och lyckas vända utvecklingen helt, så att jag har börjat fungera relativt optimalt efter mina förutsättningar,  som det är tänkt att man skall göra.


När jag provade Concerta i 1 år, så reagerade jag helt annorlunda på det, gentemot hur jag har gjort tidigare på amfetamin. Jag var oberäknelig, irrationell, agressivt offensivt beteende som är rena mardrömmen för min familj till slut. Det är väl så att när man fungerar neurologiskt och signalsubstans mässigt som man ska, så blir det väl ett överslag och det får en motsatt effekt.


Jag kan bara säga för egen del.


När man hamnat längst ner i brunnen i misär och slutat fungera i NT samhället, så är det permanent resten av livet. Idag så hyvlar hellre av mig huden med en otshyvel lol, än att vara tvungen att vistas i NT miljöer under längre tider. Jag mår mentalt fruktansvärt dåligt av deras beteende på ett sätt som är svårt att enkelt förklara. Det är som att vara i en skräckfilm där man personifierar offret emotionellt, hela tiden när man stöter på andra personer som mår dåligt själva eller utsätts för felaktig behandling.


Neuropsykiatrins enda argument är att dopamin nivån är för låg, och det är detta som Concerta rättar till. Problemet vetenskapligt är att bevisa detta iom att det finns en uppsjö av vetenskapliga studier som sger det motsatta. Att Dopamin-nivå är för hög = förhöjda stress värden. Om man nu tvångs kör systemet med artificiell stress på kemisk väg, så slår hjärnan av, och man lugnar ner sig. Det kontrolleras aldrig vilken dopamin nivå man har, vilket är är relativt lätt, och även om man idag vet att det är individuellt baserat, där visa har för låg nivå, och andra har för hög nivå. Säkert så är det därför det fungerar så dåligt med Concerta behandling för så många.


Varför jag anser detta som ett permanent tillstånd för mig iallafall beror på. I 50.000 år minst så måste dom haft detta beteende, så jag tror knappast att dom ändrar sig för min skull. Det är ju inte deras fel direkt heller, och dom förstår sällan själva hur andra påverkas av deras eget destruktiva beteende.


I ett samhälle med endast sk abc personer från min genetiska grupp och trevliga o omtänksamma personer, helt plötsligt skulle jag fungera normalt till vardags. Jag har ju inte så stora problem i grund, så att jag inte kan fungera i en "normal" miljö för mig själv. Jag rycker för höga ljud, o blir nipprig när det är förmycket intrycks data på en gång m.m Men det skulle ju vara en stor skillnad om folk vore lite snällare emot varandra då.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael - 14 december 2016 05:53

  Värsta rysaren... Men dom trivs väl... ???

...

Av Mikael - 14 december 2016 05:39

  Man lär så länge man lever. Att totalt förstöra för sig själv, av det man struntar i, som socialt anseende för okända/?bekanta? riskerar ju att inte funka pga att *Dom funkar som dom gör. Spelar ingen roll vilken uppmärksamhet dom får. Nåja......

Av Mikael - 14 december 2016 04:49

En med: http://www.decision-making-confidence.com/somatic-narcissist.html   En med: http://www.dualdiagnosis.org/generalized-anxiety-disorder/ + covert Narcissist ?tendencies?   En med: https://www.psychologytoday.com/blog/both-sides-the-couc...

Av Mikael - 13 december 2016 22:19

   

Av Mikael - 13 december 2016 13:00

Fått ihop allt i huvudet tror jag faktiskt. cPtsd relaterat och Crazy högen. Vilket gör att det inte känns så brottom. Sover ikapp som Fanken... Vilket känns som det behövs. Måste säga själv, att jag känt mig själv, lite extra *tokig* (not crazy)... ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<<
Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards