Direktlänk till inlägg 2 februari 2010

Inlägg till Patrik

Av Mikael - 2 februari 2010 08:02

Det här att jag kallar det jag skriver för "gojja" är lite för att påminna att det inte är skrivet av en expert hehe. Tilsammans med att det är väldigt få som vill erkänna att det ligger en hel del sanningshalt i det jag säger. Så jag är lite ironisk med att kalla det för gojja.


Majoriteten verkar endast vilja höra den lilla begränsade kunskap som stödjer deras egna lekmans uppfattning. Samtidigt så vill inte jag vara arrogant och påstå att allt jag säger stämmer. Det är mer att jag har mindre fel än vissa andra då.


Idag är det väldigt lätt att bara köra copy-paste, och passerade det som sitt eget där man säger. Titta vad jag vet.


När man listar ut saker på egen hand, från forskning och kunskap som inte är relaterad till abc diagnoser normalt, som det inte finns direkta källor till att referera till, så klagar en hel del NPF personer.


Folk får sällan höra all omfattning och orsak av Adhd symtom, och dom flesta verkar har sin egen liknande bild av det. Som baseras på vad man har hört i massmedia och av några fåtal neuropsykiatriker, tillsammans med socialstyrelsens kortsammanställning.  


Allt annat som finns skrivet om det, orkar itne många bry sig om. Hur många det verkligen är, vilka orsaker det har, och vad Adhd verkligen inte är el beror på. 


Som du säger, så är det i huvudsak emot myndigheter, massmedia etc som "gojja kommentaren" är riktad. Jag brukar med gämna mellanrum terra dom med frågor och åsikter om hur det kommer sig att dom är så enkelspåriga, och undanhålelr en hel del.


Värdegrunden i journalistik är ju att man tar fram hela sanningen. Men den säljer ju inga tidningar idag.


För ens egen del, när problemen också är somatiska, så är det ju när dom riktiga problemen startar. Får man en Adhd diagnos, så är man helt underminerad, åtminstone så är det min erfarenhet, tillsammans med några till. Allt som man säger och frågar om inom sjukvård avfärdas, om nu blodet inte sprutar omkring en.


Jag har ett jäkla helvete idag med att få läkare att lyssna på en. Även om det tidigare har varit normal likgiltighet som staffet läkare uppvisar, så har det gått utför stadigt sen Adhd diagnosen.


Över 95% av dom patienter som skriver om Adhd på nätet, beskriver ju en gemensam linje, som dom har bättrat på och samsas om. Den här gruppen vill inte höra talas om det jag skriver, iom att det inte stämemr överens med deras bild. Hur välförankrad deras uppfattning är i forskning, kan man ju fråga sig själv, men inte ifrågasätta öppet. Om man inte säger att Adhd är ett NPF (NPF som inte är ett vetenskaplig begrepp, utan ett godtyckligt), så ligger man pyrt till. Samtidigt om man inte hänger med i kören som säger att alla med Hyperaktivitet, Inlärnings och Koncentrations problem har Adhd, blir väldigt ovälkomna.


I den här gruppen så behöver man inte en diagnos, för att ses som Adhd patient, för det är ju en delvis en social identitet och levnads sätt för dem också. Man kan inte bli, utan man är född till det osv.... För mig så är det svårt att göra det dummare, och jag har svårt att hålla käften. Om dom nu vill ha föreningar som säger att deras släkt arv är Adhd, så stoppar inte jag dem. Men att inkludera en stor del andra personer o grupper, som har andra orsaker till sitt mående, känns lite vanskligt.


Att folk ifrågasätter Adhd diagnosen, beror ju egentligen inte pga själva diagnosen och forskning. Det säger ju samma sak som jag och många andra.


Däremot så undrar ju folk det realistiska i vad lekmen säger att Adhd är. Det är ju många som vet att hyperaktivitet, inlärningsproblem, minnesproblem etc kan bero på en massa orsaker. Så det känns ju inte realistiskt att klassa allt som Adhd.


Det gör man ju inte heller inom sjukvård.


Jag har sett fler än en person, som har uppvisat dessa symtom, och undrat om orsaken, där man har följt snöret man plockat upp. Gogglar man hyperaktivitet el Inlärnings problem, så dyker 1 miljon träffar upp som säger Adhd. Vad ska folk tro? Att det kan bero på helt andra faktorer missas ju helt. Ofta så hamnar folk i familjeforum, eller i Adhd forum, där orsaken givetvis uteslutande är Adhd för dessa symtom. Om nu orsaken är lite mer dödlig än Adhd, så kan man ju inte påstå att dessa hjälpsamma npf personer som diagnostiserar Adhd m.m, till allt o alla, verkligen gör folk en stor tjänst.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael - 14 december 2016 05:53

  Värsta rysaren... Men dom trivs väl... ???

...

Av Mikael - 14 december 2016 05:39

  Man lär så länge man lever. Att totalt förstöra för sig själv, av det man struntar i, som socialt anseende för okända/?bekanta? riskerar ju att inte funka pga att *Dom funkar som dom gör. Spelar ingen roll vilken uppmärksamhet dom får. Nåja......

Av Mikael - 14 december 2016 04:49

En med: http://www.decision-making-confidence.com/somatic-narcissist.html   En med: http://www.dualdiagnosis.org/generalized-anxiety-disorder/ + covert Narcissist ?tendencies?   En med: https://www.psychologytoday.com/blog/both-sides-the-couc...

Av Mikael - 13 december 2016 22:19

   

Av Mikael - 13 december 2016 13:00

Fått ihop allt i huvudet tror jag faktiskt. cPtsd relaterat och Crazy högen. Vilket gör att det inte känns så brottom. Sover ikapp som Fanken... Vilket känns som det behövs. Måste säga själv, att jag känt mig själv, lite extra *tokig* (not crazy)... ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards