Direktlänk till inlägg 2 februari 2010

En fundering om Concerta och barn

Av Mikael - 2 februari 2010 16:53

En sak som precis slog mig. För kidsen med diagnos. Om man spekulerar i att för inlärningens skull. Om det är så att man använder visuospatiala områden, som gör att man reagerar en milisekund snabbare på ljudintryck så att man hamnar i normgruppen. Så finns det ju en jättebra orsak till att peta i kidsen Concerta.


Önsketänkandet att skolan ska anpassa sig till eleverna, är ju bara just önsketänkande. Föräldrar och kids har lixom inte tid att vänta på att politiker tänker om ekonomiskt med skolpolitiken. Så om dessa kids får en liten edge, oavsett vad man ger som orsak, av Concerta så är det ju värt det. 


Jag vet att amfetamin är otroligt bra kemiskt medel för själv reflektion, och efter att man använt det ett tag, så ligger tänkandet kvar. Påverkan som är positiv ligger förhoppningsvis kvar hos individen långt efter att man slutat med amfetamin. Det är ju lixom inte bara dåligt med Amfetamin, även om folk har skräck uppfattningar om den illegala drogen, tillsammans metylfenidat. 


Jag tror inte det finns några forsknings resultat på förbättrad neurologisk verbalspatial respons hos dom som fungerar normalt med visuospatial perception. Inte pga att det inte är så, utan bara att man inte tänkt på det ännu, eller hunnit.


Om det skulle finnas, så skulle det faktiskt vara något väldigt påtagligt, för alla oroade mammor och pappor, när man lätt kan förklara och visa vad det är som är bra med Concerta, och exakt hur lillen kommer att gagnas av det.


Jag vet av egen erfarenhet att jag blir mindre aggiterad av ljud, när jag har käkat amfetamin. Man sorterar bort onödiga oljud bättre helt klart.


När det nu är klargjort att det är väldigt få kids som faktiskt får Concerta o Ritalin. Åtminstone här på mitt hak, med hjälp av socialstyrelsens hjälpsamma tjänstemän/kvinnor. Så vore det trevligt med lite vettig och enkelförstålig motivation till varför man ska käka Concerta.


Istället för subjektiv gojja om amfetamin som baserar sig på sammanställd forskning om dopaminerga systemet. Neurologiskt rent praktiskt så fungerar Concerta i helt andra områden i hjärnan, än vad som påstås, tillsammans med att det påverkar serotonin, som påverkar välmående m.m. 


Men som sagt. Skulle man kunna visa att skillnaden hos individer är konkret. Som att man använder visuospatiala områden, istället för som majoriteten använder de audiospatiala områderna. Då är det fast ställt att det är en neurologisk skillnad mellan patient och sk normal, även om båda är normala i grund neurologiskt. Samt att Concerta praktiskt påverkar en person i dom audiospatiala områderna i större utsträckning, pga att dom som är födda med att lyssna bra, inte kan bli bättre än vad man är ju. Ni hajjar. 


Det här är väl överkurs för träskallarna som forskar om alles detta i Sverige då eller?


Moral etiskt att ge kids Concerta skulle ju vara löst då.

 
 
tulipano

tulipano

3 februari 2010 02:54

Ciao.

Du skriver så mycket och jag vill kommentera allt..men det går ju inte, skulle både du o ja bli knäpp på..;)

Men en fråga har jag som du kanske kan svara på eller nåt..
Varför pratar man i USA om ADD och inte ADHD..? Nyfiken för själv inte haft nån "Hyperaktivitet" att tala om och eftersom det i Sverige mest talas om "H-et" faller jag utanför "ramen"..

En kommentar blir det ändå..:)
Är ju för den drabbade egentligen oväsentligt var problemen kommer ifrån, arv eller miljö eller båda. Eller när problemen dyker upp, som barn eller vuxen.
Det jävliga tycker jag är att man får kämpa sig till hjälpen för att få den, och sen för att få rätt hjälp.
Precis som att denne vill ha en ursäkt för att må dåligt..så är det ju inte.
Vet inte till hur många som sagt att det bara är att "bita ihop" och till dessa har jag sagt att jag gärna "byter vardag" med dom. Att jag inte är lat, dum, konstig eller så utan att jag mår piss.. Att jag inte vill min vardag ska se ut som den gör och det är därför jag söker hjälp men att det är jävligt svårt att få den..
Som jag skrev tidigare: Man måste BEVISA att detta är något man inte rår på själv både för allmänhet och myndigheter.
Jag blir så förbannad..så tror jag slutar här.

Vill bara gratta till diagnosen du kämpat för. Inte fattat du fått den förrän jag läste din presentation (som kanske är sveriges längsta..haha..)

Hade. /Patrik

http://metrobloggen.se/tulipano

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael - 14 december 2016 05:53

  Värsta rysaren... Men dom trivs väl... ???

...

Av Mikael - 14 december 2016 05:39

  Man lär så länge man lever. Att totalt förstöra för sig själv, av det man struntar i, som socialt anseende för okända/?bekanta? riskerar ju att inte funka pga att *Dom funkar som dom gör. Spelar ingen roll vilken uppmärksamhet dom får. Nåja......

Av Mikael - 14 december 2016 04:49

En med: http://www.decision-making-confidence.com/somatic-narcissist.html   En med: http://www.dualdiagnosis.org/generalized-anxiety-disorder/ + covert Narcissist ?tendencies?   En med: https://www.psychologytoday.com/blog/both-sides-the-couc...

Av Mikael - 13 december 2016 22:19

   

Av Mikael - 13 december 2016 13:00

Fått ihop allt i huvudet tror jag faktiskt. cPtsd relaterat och Crazy högen. Vilket gör att det inte känns så brottom. Sover ikapp som Fanken... Vilket känns som det behövs. Måste säga själv, att jag känt mig själv, lite extra *tokig* (not crazy)... ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards