Direktlänk till inlägg 3 februari 2010

Bokstaven H, och avsaknaden av den.

Av Mikael - 3 februari 2010 09:44

Jag tycker det är skitkul med folk som genuint undrar om grejjer. Det är ju knappt nån som kommenterar här, vilket kanske har sina fördelar men även baksidor. Här e ett litet svar till Patrik.


Det är ju så att man omöjligt kan förutse om andra vet exakt hur man menar och vad man pratar om.


Jag skriver aldrig om ADD här. För att för mig så handlar det om andra probs. Jag är inte mycket till ett Ess när det gäller ADD, så jag försöker att undvika att skriva om det, så att det inte blandas ihop med allt annat.


I ICD-10's beskrivning av Adhd, så är deras diagnos akronym för Adhd = F98.8 Den ligger i en hyperaktivitets grupp som heter F90 gruppen. Det är dessa koder som används i statistik hos socialstyrelsen.I England så är det mer fokus på Hyperaktiviteten kanske.


I Sverige så blandar man lite godtyckligt med Engelska, US och Svenska uppfattningar och diagnoser om dessa symtom.


I ADHD så är det ju mest uppmärksammat med just H't och hyperaktivitet. Det samma gäller även F90 diagnoserna.


A(attention)DD så är det väl rent tekniskt, så att ens spatiala förmågor som är nedsatta. Det är ju här som man pratar (mig inklusive) om Audiospatiala områden i hjärnan, vs Visuospatiala områden. Nedsatt reaktions/respons förmåga för att  bearbeta intryck.


En Ptsd patient skulle aldrig misstas för en ADD patient tror jag. Fokus för oss ligger ju på Över/Under aktivitet för oss = H't aka Hyperaktivitet.


Skippar man H't så handlar det ju om inlärning, intrycks bearbetning m.m Vilket känns en hel del mer fokuserat av problemen som individen upplever.


Det som folk märker av hos personer med Adhd diagnosen, eller andra diagnoser med ett dolt H, är ju hyperaktiviteten. 


Vad det gäller mig presentation lol, så vart det ett fast inlägg typ. Jag brukar se över den av o till. Ofta så ändrar jag i den när jag är emotionellt upp o ner, så att det är mitt minst vettiga o sakliga inlägg lol.

 
 
tulipano

tulipano

4 februari 2010 04:57

Ciao.

Om jag förstått det rätt menar du att "många" feldiagostiseras mellan adHd och Ptsd..?

Kan det isf innebära att de med ADD inte uppmärksammas..?

Jag själv har inte haft problem med vare sig hyperaktivitet eller inlärning. Därmed inte sagt jag inte har dessa "bokstäver". Gick i en liten skola med få elever t.ex och detta med inlärning skötte jag mest på fritiden..

Nä, mitt problem har varit snurrandet i huvudet (jämfört det med chokladhjul som stannar då o då) som gör att min vardag inte fungerar som samhället "kräver" vilket skapat stora problem för mig som vuxen.

Men eftersom alkoliserad mamma och sömnproblem sedan 9-årsåldern har jag sökt lösningen på problemet där men inte funnit den..

Då jag "upptäckte" vuxen-ADHD såg jag att mycke stämde där MEN då inte det "viktigaste": "H-et"..
Det var inte förrän jag förstod det fanns ADD som bitarna föll på plats.
Var en tjej på TV i ett program som handla om vuxen-ADHD som beskrev sig med en "torktumlare i huvudet" och som, liksom jag, inte hade problem med hyperaktivitet..

Känner att det jag behöver är KBT för att lösa "vardagsproblemen".. Är "säker" att mina depressioner jag haft berott på strulet med vardagen som blivit oöverkomliga, inte "Bipolär II" diagnosen jag tidigare fått. Och tabletter har bara funkat vid depressioner, inte löst orsaken till dom och därför själv inte villig att ta dessa.

Resten tror jag du känner igen: strulet med läkare, psykologer, ny diagnos som jag inte fått osv..

Nu undrar jag: Vad får du ut av detta? Vad tror du är min diagnos? Kan man "överge" nån dignos? Tycker du min "egen-diagnos" stämmer och isf tankarna om KBT och tabletter? Kan fortsätta längre men tror du förstår..?

Vet du inte vill "diagnostisera" andra men vill ha ett bollplank till mina egna funderingar. Mår skapligt nu, går inte in i depressioner längre. Men strulet med vardagen fortsätter. Nästa steg för mig är att lösa det och därför bestämt mig för att flytta t.ex Vet att allt kommer lösa sig för mig förr eller senare. Men varför ta "fel väg" om jag kan undvika det..:)
Därför vill jag ha alla dina tankar som kommer upp om mig. Du vet jag inte följer det slaviskt utan mer för bolla tankar med mig själv.

Förstår du har ett eget liv och vill inte störa det.
Menar att du inte ska ligga sömnlös över detta och känner du att du inte orkar/vill/kan respekterar jag detta.
Ej heller nåt du behöver göra i morgon utan isf när du känner att du orkar/vill/kan det.

Och frågar man inte efter hjälp är det oftast svårt få den..:)

Hör gärna av dig snarast om vad du beslutar. Gärna isf i min blogg eller mail så jag vet..

Sköt om dig. Hörs. /Patrik

http://metrobloggen.se/tulipano

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael - 14 december 2016 05:53

  Värsta rysaren... Men dom trivs väl... ???

...

Av Mikael - 14 december 2016 05:39

  Man lär så länge man lever. Att totalt förstöra för sig själv, av det man struntar i, som socialt anseende för okända/?bekanta? riskerar ju att inte funka pga att *Dom funkar som dom gör. Spelar ingen roll vilken uppmärksamhet dom får. Nåja......

Av Mikael - 14 december 2016 04:49

En med: http://www.decision-making-confidence.com/somatic-narcissist.html   En med: http://www.dualdiagnosis.org/generalized-anxiety-disorder/ + covert Narcissist ?tendencies?   En med: https://www.psychologytoday.com/blog/both-sides-the-couc...

Av Mikael - 13 december 2016 22:19

   

Av Mikael - 13 december 2016 13:00

Fått ihop allt i huvudet tror jag faktiskt. cPtsd relaterat och Crazy högen. Vilket gör att det inte känns så brottom. Sover ikapp som Fanken... Vilket känns som det behövs. Måste säga själv, att jag känt mig själv, lite extra *tokig* (not crazy)... ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards