Alla inlägg den 2 november 2009

Av Mikael - 2 november 2009 18:13

Jo mina vänner, säkert så har man en relativt stagnerad bild av att någon med Adhd inte klarar av studier. Adhd är ju faktiskt bara en psykiatri diagnos på ett papper och inte en fullständig beskrivning av en idivids potencial då. 


Eftersom man nu öppet gått ut med i massmedia, åtminstone det gäng av läkare och psykologer som instämmer i Tomas Ljungbergs sårbarhets modell. Så ska jag väl inte rå-krångla då, och vara helt rabiat emot den förhatliga akronymen (för mig) Adhd.


Det vart ju sagt ptsd=>adhd. Vet inte om man ska påstå att jag aldrig har haft Adhd, eller om det så är att det vart en tillbakagång till förstadiet ptsd?? Mig kvittar det väl.


Men kul akronymer är att jag fick VG i ett Naturkunskap A prov (energi) förra vecka, samt ett MVG nu i Naturkunskap B. Jag skrev en liten saga hos Henrik R lol, om sopor o sophantering bara helt apråpå ett NKA-ryck som jag fick. Vet int om det vart bra då lol. Men whatever... Mina favorit nallar (Is-björnar) har ju stora problem pga att delvis vi är sådana skitgrisar. 

Hans inlägg om sopnedkast, jag tänke jag skulle motivera han lite extra inför att få gå ut till ett sophus, istället för att gå i trappen bara. Annars så är han är en himla neat hyper pöjk hehe. Jag gillar han som attans, även om han får vara lite mer sparsam i sin uppskattning till mig som A-Göteborg's ordförande. Men han ärsom person (bara det lilla personligt jag fått veta om han), otroligt generös som människa och hjälper alla han kan, på ett bra sätt, o inte offensivt som vissa då. Gissa vad mycket nice'are vi alla skulle ha om alla var så då... En kul grej är ju att han är "Ovan-bo, norra sverige (om jag hajjade det rätt nu)" som jag då från start. Hur som helst. Apprå att bunkra sopor så har jag 3 stk som ja ska kasta strx lol.


En sak ska man veta, om mig och matte atm, och det är att jag är en jävla idiot med ekvationer ännu haha. Jag vet ju att jag måste räkna ett tag till för att mina neuroner ska fatta vad det gäller om, men än protesterar som, och vill helst filosofera och kolla på en tjejis lol.


Ta t.ex: 4/3 = X/6


Så illa är det väl inte men men, jag har inte hunnit med matten på samma sätt som det andra, jag har ju redan förkunskaper i det mesta när det gäller naturvetenskap, även om jag har en massa kunskaps-luckor (som tur e, för det e så så roligt att lära sig nytt). Det är ju tur att jag har träffat världens sötaste flicka som är himla haj på matte, även om hon säger annat (e svenska som e ett helvete att lära sig lol).


Jag frågade min fantastiska matte/naturvetenskaps lärare ifall han kunde signera mina betyg eftersom vi båda sitter på Lernia som är Sverige's värsta fuskt ställe (för dom som inte vill lära sig ett skit), vilket turligt nog är normal praxis. Det är en massa annat skit där å, men vi har en liten "tyst överenskommelse" att vi inte säger något om detta nu. Jag mailar han om det är någe, o han ger mig ett verbalt litet svar när han får time över, vilket fungerar bra för båda.


Har fått hota idioterna som chefar stället med massmedia, skolstyrelse, JO m.m, för att man ska få vara ifred på Lernia ifrån tokiga lärare. Inte klokt, men det är bara några veckor kvar nu då.


Men som sagt, akronymer som startar på ett M eller V är ju nice ju. VG är ju minsta som jag vill ha i ämnen som jag pluggar, även om det nu är viktigare att kunna junket. Men med tanke på min ålder idag och +6år till med studier på det så är det väl bra med bra studie resultat genomgående då.


Hoppas det inte strular till sig nästa år bara. Då får jag kortslutning och ordnar ett riktigt barbeque party....


Ska väl nämna att jag inte rökt idag, mer än en kvarts cigg. Tanken är att mina lungor ska få rast med ett rökuppehåll på plus????dagar/år då. Får se hur det går då. Värst är att jag gillar att prominera runt som Baltazar när jag klurar och funderar, och man hamnar lätt på balkonen för en cigg då. Nu kommer jag av mig, för att normal rutinen är satt urspel, blä'k lol. Men jag e himla trött på rökande....


Ska ner strx o möta brorsan + svägerska på vårat kurdiska resturante (han ska kirra lite m inredning, o jag ta en bira o klappa mig på axla för att ja e duktig i skola).

Av Mikael - 2 november 2009 17:45

Ibland så slarvar jag med att precicera vissa saker. Om jorden inte sprängs av det lol, så kanske jag är extra slarvig. Extra slarvig när det gäller icke individuella saker, utav saker man kan generalisera lite. Men whate-funk då, jag försöker rätta till saker när jag kommer på mig själv. För det är inte alla gånger jag reagerar riktigt direkt även om man frågar lite menande till mig lol.


Realistiskt så är det ju inte vettigt och troligt att påstå att 1 av 4 barn är dagligen utsatta för våld. Det antal som jag pratar om när det gäller 1/4 (25%) så handlar det om barn som har varit med om en, fåtal eller flera våldsamheter i hemmet.


För att ungar ska reagera med stark stress pga ett trauma. Så räcker det med en gång. Det är ju säkerligen en betydande mindre mängd barn, som är med om upprepat våld under hela sin uppväxt, som jag och mina syskon. Men bara för att det händer ett fåtal gånger, så betyder ju det inte att skadan blir mindre. Det är ju så att ungar anpassar sig, och den mest onaturliga miljö vänjer man sig med tiden, som liten person och den blir normaliserad. 


Att 25% av kidsen har varit med om att mamma eller pappa mellan 0-16 år har druckit alkohol är väl ingen att hymla om.


Alla vuxna som har druckit, fått blackout, att det slagit slint, att man har bråkat etc någon gång på fyllan, räck upp en hand...... det är väl 99%, så vilket resulterar i 99% av föräldrar också. Att det är 25% av deras kids som har reagerar emot detta på ett negativt sätt i olika grad är väl inte svårt att lista ut heller.


Men whatever.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards