Direktlänk till inlägg 2 december 2009

Från Stress till Adhd?

Av Mikael - 2 december 2009 12:43

Jag hittade en bra länk som förklarar översiktigt hur stress fungerar biokemiskt. Under åren så har jag gjort en massa tester för att komma till roten av alla fysiologiska och psykologiska reaktionen som jag upplever.


Kronisk stress leder sluterligen till att man bränner ut systemet fysiologiskt. En sak som man tydligen har uppmärksammat är att immunförsvaret är knutet till det autonoma nervsystemet och stress.


Många som inte är insatta verkar tro att stress är något abstrakt man inte kan ta på, och att det betyder att man har bråttom till bussen el något liknande.


Det är lätt och enkelt att testa ens egen stress hormon nivå med blod och urin prov, vilket man kan göra och be om på vilken hus läkar mottagning som helst. Dessa tester har uteslutits i neuropsykiatriska undersökningar säkert för att den neuropsykiatriska bio-genetiska Adhd modellen säger att man är stress immun och immun emot psykiska stressorer. Det är just detta som normala läkare och forskare knorrar om då, eftersom det bara är dumheter och gojja.


För min del, efter att ha krävt att få ta del av blodprovs svar, samt att jag har gjort ett grundläggande stress hormons test så.


Mina plasma celler aka antalet B-Lymfocyter är väldigt höga. Det är vita blodkroppar som ännu inte har en immuniologisk uppgift, ungefär som stamceller.


Mina ämnesomsättnings hormoner är väldigt höga. Trijodtyroxin, tyronin etc ligger i taket hela tiden.


Trötthet:


-Hög ämnesomsättning kan också visa sig som trötthet.


Vilket förklarar åtminstone för mig, att jag är ofta el ständigt trött. Tillsammans med att jag är helt förstörd i magsystemet av alla former av piller och kemikalier.


-Vid mental eller psykisk trötthet orkar man oftast inte ta emot eller bearbeta fler intryck eller impulser.


-Det kan också finnas en trötthet som innebär att du inte känner något engagemang, att du inte längre orkar bry dig.


Adhd pga trötthet och stress? A Mindboggling thought??


Andra hormoner ligger på felaktiga nivåer hela tiden. Jag saknar helt överflödigt testoteron som många andra har.


Min vilopuls ligger  på ca 100 per minut pga kronisk stress. Om jag nu inte äter betablockerare, men jag har ett uppehåll med alla former av piller atm.


Min smärttolerans är väldigt hög idag, vilket kan förklaras av min höga endorfin produktion pga stress.


Primär RLS där man inte vet den bakomliggande orsaken. Finns ofta familjära band och startar i slutet av tonåren.


När jag inte äter Lyrika och Citadon för att avtrubba mig och mitt nervsystem, så kommer krypningarna i hela kroppen. Det blir inte bättre, utan successivt hela tiden värre. Tidigare så har det varit nattetid när jag ska sova, nu idag är det dygnet runt. Det känns som att jag har blivit elektrificerad och bränt alla nervändar. Jag kan lätt relatera till hur personer som åskan har slagit ner i, mår och känner sig i det perifera nervsystemet.


Panikångest kan vara normalt


Det är en utbredd missuppfattning att panikattacker är en sjukdom. Faktum är att en panikattack är en helt normal psykisk process - hos en helt normal människa. Panikattacken är helt enkelt vår yttersta stressreaktion, ett tillstånd där hela kroppen har ställts in på att överleva ett förödande hot. Om du blev attackerad av ett lejon skulle du uppleva just de känslor du upplever under en panikattack. Skillnaden är att du då inte skulle tycka att det var ett dugg konstigt.


Det är lustigt hur en förenklad psykiatri version av hur man fungerar kan resultera i att man bakar in en massa saker i en diagnos som inte har att göra med många saker som påstås av sjukvård och vissa patienter idag.


Inte alla, men många som söker sig till sjukvården, och får en Adhd diagnos. Har problem med stress, men fokus på detta är väldigt låg. Även om det var främsta skälet från början att söka sig till sjukvården.


Om man delar upp det i stress fysiologi, och anknytningsteori så får man ju fram en massa sma fina svar på varför man idagsläget fungerar och reagerar som man gör. Från dåligt minne, till sociala problem. Tillsammans med hur mänskligheten är indelad i 4 grupper av inlärnings typer, Audiotiv, Visuell, Tactil och Kinesthetic typer av inlärning så får man ju ihop en ganska så nice sammanställning av hur människan bakom diagnosen fungerar i helhet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael - 14 december 2016 05:53

  Värsta rysaren... Men dom trivs väl... ???

...

Av Mikael - 14 december 2016 05:39

  Man lär så länge man lever. Att totalt förstöra för sig själv, av det man struntar i, som socialt anseende för okända/?bekanta? riskerar ju att inte funka pga att *Dom funkar som dom gör. Spelar ingen roll vilken uppmärksamhet dom får. Nåja......

Av Mikael - 14 december 2016 04:49

En med: http://www.decision-making-confidence.com/somatic-narcissist.html   En med: http://www.dualdiagnosis.org/generalized-anxiety-disorder/ + covert Narcissist ?tendencies?   En med: https://www.psychologytoday.com/blog/both-sides-the-couc...

Av Mikael - 13 december 2016 22:19

   

Av Mikael - 13 december 2016 13:00

Fått ihop allt i huvudet tror jag faktiskt. cPtsd relaterat och Crazy högen. Vilket gör att det inte känns så brottom. Sover ikapp som Fanken... Vilket känns som det behövs. Måste säga själv, att jag känt mig själv, lite extra *tokig* (not crazy)... ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards