Direktlänk till inlägg 5 december 2009

Tillfälligheter som leder till problem

Av Mikael - 5 december 2009 08:22

Att det nu har blivit diagnos mässigt på det vis som det har blivit för min del, känns inte så främmande och oförstående så här i efterhand. 


Tack vare min genotyp aka genetiska släkt typ av DNA så fungerar jag annorlunda normalt neurologiskt med minne och inlärning än 70-80% av befolkningen.


Foto/bild minne och rörelse minne, där andra använder verbalt minne i huvudsaklig vardag. För att jag ska minnas vart allt finns som måste jag skapa ett rörelseminne som t.ex "hänger upp nycklar på denna plats" etc. För att jag ska lära min genom inläsning, så måste jag visualisera mig junket, och gärna skriva/rita upp om möjligt. Att bara läsa rakt upp'o'ner är helt kört för mig.


Neurologiskt så använder jag det visuospatiala områderna i hjärnan vid inlärning och koncentration. En kombination av Visuell och Kinethetic inlärning.


Tillsammans med genetisk och kulturell betingning av de sociala funktioner och  reaktioner. En översocial och öppen personlighet pga gen-arv. Nedärvda och psykosocialt betingade sociala värderingar.


Samt trauma relaterad stress som har påverkat mig neurologiskt och endokrinologiskt (fysiologiskt), där amygdala och hippocampus är negativt påverkat, samt neurologisk åverkan pga stress och uppväxt i missbrukar miljö. Detta leder till sömnproblem, ämnesomsättnings störning, aktivitets störning m.m


Pga naturlig neurologisk funktion där jag primärt använder ett annorlunda sätt att använda hjärnan, så gillar jag struktur, raka linjer och logik. Städning känns lägre prioriterat även om jag vill ha skräpet på rad lol.


Lite annorlundare motorisk reflex funktion. Samt ett väldigt symbolisk kommunikation där man pratar mycket med händer och gester som leder till att man slår omkull saker omkring en lol.


Och sist men inte minst, ett sabbat anknytningsmönster, som jag sista par åren har börjat att kunna reda ut.


Latent empati, och förmåga att läsa icke verbalt språk, tillsammans med en massa social intuition. Samt att jag tränade mina egenskaper i en hotfull miljö.


Om man fick bara godkänt i alla ämnen som läkare/psykiatriker, samt utformningen på utbildningen. Tillsammans med total okunskap om stress forskning och hur man påverkas fysiologiskt, inom vård jag träffat på hittills, så är det inte så långdraget att det vart en abc diagnos. Får man en abc diagnos, så kan läkaren ge en vård (i form av lite piller), och gå hem och känna att han har gjort ett bra jobb typ.


Större kunskap inom sjukvård om effekter och konsekvenser fysiologiskt och mentalt av stress, samt hur normala neurologiska variationer finns helt naturligt i befolkningen, kanske skulle påverka diagnostisering ganska så omfattande.


Idag så har man omfattande kunskap om hur man förändras neurologiskt av trauma och otrygg miljö. Man vet att det finns fyra inlärnings typer. Man vet att 1 person av 8000 påverkas negativt av genetiska förändringar innan födsel. Och resten av oss påverkas efter födsel. Hur man får ut 4-7% av 0.125promille är väl inte konstigt, om man vill att det ska vara så att folk blir genetiskt missbildade innan födsel, så att man inte behöver skylla på någon individ. 


Läkaren slipper att riskera att bli brutalmisshandlad av en rabiat missbrukare. Patienter behöver inte ta tag i sina problem, utan bara dölja de värsta symtomen, och glömma.... Kanske så beror det på att när problemen har uppstått, så är det för sent att göra något. Enda som fungerar är vila, lugn och ro. Så i slutendan så blir väl resultatet likadant. 


Om man nu inte är krånglig, ifrågasättande och inte nöjd med en vit lögn, som jag....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael - 14 december 2016 05:53

  Värsta rysaren... Men dom trivs väl... ???

...

Av Mikael - 14 december 2016 05:39

  Man lär så länge man lever. Att totalt förstöra för sig själv, av det man struntar i, som socialt anseende för okända/?bekanta? riskerar ju att inte funka pga att *Dom funkar som dom gör. Spelar ingen roll vilken uppmärksamhet dom får. Nåja......

Av Mikael - 14 december 2016 04:49

En med: http://www.decision-making-confidence.com/somatic-narcissist.html   En med: http://www.dualdiagnosis.org/generalized-anxiety-disorder/ + covert Narcissist ?tendencies?   En med: https://www.psychologytoday.com/blog/both-sides-the-couc...

Av Mikael - 13 december 2016 22:19

   

Av Mikael - 13 december 2016 13:00

Fått ihop allt i huvudet tror jag faktiskt. cPtsd relaterat och Crazy högen. Vilket gör att det inte känns så brottom. Sover ikapp som Fanken... Vilket känns som det behövs. Måste säga själv, att jag känt mig själv, lite extra *tokig* (not crazy)... ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards