Direktlänk till inlägg 5 december 2009

Inlärning

Av Mikael - 5 december 2009 16:07

Jag håller på att fila på mina kunskaper om inlärnings-sätt och stress i allmänhet. För mig som blir otroligt stress aggiterad av mänskligt sorl (bakgrundspratande), samt plötsliga och höga ljud, eller okända nya ljud. Så kompenserar jag detta med att ha tillräckligt relativ hör musik av känt slag, för att blockera ut vardags oläten som folk som pratar utanför, bilar och annat larm.


När jag börjar att skriva el läsa etc, så avskärmar jag hela omvärldens ljud omkring mig, och denna koncentration bryts direkt vid plötsliga stressorer i form av ljud som instinktivt undermedvetet klassas som potenciell fara. För mig idag så är det ytterst få miljöer som fungerar som adekvata inlärnings miljöer. Helst av allt så vill jag vara helt ensam, med låst ytterdörr. Så att jag inte riskerar en överaskning i form av en galning som vill mörda mig lol.


Det här påverkar ju utlärning också oerhört. Om jag ska förklara något som jag är kunnig om, så blir jag stressad av lyssnaren omedvetet och medvetet beroende på intresse, kroppsspråk etc.


Att man avbryter andra anses vara en Adhd egenskap, av NPF klubben. Detta ger man en orsaksgrund att man är ohyfsad eller hjärnskadad.


Logopedi, Lingvistik, Fonotik och forskning om talperception anger en dubbel förklaring. Jag vet att man är 2 styck i ett samtal, och båda är inblandade oavsett vem som vid tillfället talar. Många har problem med att ha ett kontinuerligt talflöde som passar lyssnaren så att han inte misstar sig att talaren har pratat klart. Micro-avbrott och uppehåll mellan ord kan misstas som att man är färdig med det man skulle säga, eller ses som en invit till en synpunkt på det som är sagt. Idag så kompenserar jag detta mestadels emot alla genom "pinsam tystnad" lol. För audiotiva personer så är ju tystnad ett obehag lol. Sen så klipper jag direkt det jag pratar om, om jag ser att intresset saknas, ...med pinsam tystnad...


Att aggera i ett socialt samspel är en konstform, som många inte tar på allvar, eller bara förutsätter att man ska fungera exakt som de audiotiva el audiotiva/visuella kombinationer av personligheter.


Dunn & Dunn modell för inlärningsstilar


Inlärningsstilar, enligt Kenneth och Rita Dunn, handlar om vilka faktorer som är viktiga när en individ processar, absorberar och bearbetar nytt och svårt akademiskt material. Deras 30-åriga forskning pekar på att det finns 21 olika faktorer (som de själva benämner element) vilka har objektiv mätbar betydelse för inlärningen. Dessa faktorer är indelade i fem olika områden eller stimuli; miljö, känslor, sociala faktorer, fysiska faktorer och psykiska faktorer vilka, i varierad grad, inverkar på en individs inlärning och uppdelas på följande sätt.


omgivande miljö - ljud, ljus, temperatur och möbler/design
egna känslor - motivation, uthållighet, ansvar (anpassning/icke anpassning) behov av inre eller ytter struktur


sociala faktorer - ensam, i par, i små grupper eller i team, med en ledare/auktoritet, eller variation (olika grupperingar).


fysiologiska faktorer - perceptuell styrka, biorytm (tid), behov av intag, rörelsebehov


psykologiskt processande - analytisk/ holistisk, vänster eller höger hemisfär, impulsiv/reflekterande


Sedan slutet av 1960-talet har grundforskning bedrivits och till dags dato finns mer än 800 vetenskapliga, akademiska undersökningar samt ca 150 avhandlingar om inlärningsstilar efter den modell som bygger på paret Dunns forskning. Forskning bedrivs vid 211 universitet/högskolor i ett tiotal länder, t ex Nya Zeeland, Filippinerna, Malaysia och USA.
Inlärningsstilar används i alla slags utbildningar; allt ifrån mindre barn (förskola) till vuxenutbildningar och högskoleutbildningar. Centrum för forskningen finns vid St John´s University i New York, där inlärningsstilar studerats ur många olika perspektiv; familjers stildrag, manligt och kvinnligt, olika kulturer, konfliktlösning, instruktioner för olika idrotter, metodutveckling, lärares undervisningsstil, handledning och samtal mm.


Forskningen kring denna pedagogiska modell har tilldelats 23 nationella/internationella pris för akademisk pedagogisk forskning. Rita Dunn fick kvalitetsutmärkelsen "Educator of the year 1990". För övrigt har denna professor handlett över 100 doktorander! Ett rekord i sig!


Källa: http://www.larstilscenter.se/artiklar_inlarstilar.htm och http://www.larstilscenter.se/artiklar.htm


För oss som inte passar in i den kollektiva svenska audiotiva versionen av "pedagogisk utlärning/inlärning" så blir man klassad som dum, korkad eller abc-diagnos'ig.


Hur vedertagen denna forskning nu är vetenskapligt är väl upp för diskution. Men att det finns vettig substans i det är ju utan tvivel för mig.


Paralellt med stress forskning om vad den säger om den neurologiska åverkan på inviden i olika slag, så känns den väldigt lik Adhd forskning. Enda huvudsakliga skillnaden mellan PTSD och ADHD verkar vara att trauma stress skador anses vara beroende på medfödd stress motståndskraft, och att dessa neurologiska förändringar anses vara postnatala. Neurologiska prenatala Adhd genetiska skador. 


Att man idag i Sverige i massmedia och andra forum tar till en halv variant av Ptsd orsaks bakgrund till ens neurologiska skillnader, samt anger Adhd som primärdiagnos, samtidigt som man säger att utgången var oundviklig oavsett uppväxtmiljö, även om det kanske på sin höjd säkert har påskyndat förloppet.


Det känns väldigt okonsekvent då. Men det är ju kostnads effektivt om man inte behöver förändra skolsystemet, sociala myndigheter, och psykiatri utbildningar, samt att man tar bort föräldrar och hemmiljö som triggande faktorer.


Detta ger ju möjlighet till att kunna bilda NPF klubbar o organisationer för en massa människor som kanske skulle gagnas bättre av konkret och konsekvent hjälp. Samt en massa arbetstillfällen där outbildade abc patienter kan lära ut om sin individuella abc situation för sig och sina barn?? Jag är lite skeptisk emot att en mamma håller låda om sina problem, och hur denna vetskap om dennes situation ska kunna påverka inlärnings situation, hemmiljö situation m.m Om dom inte ens är medvetna om att hela mänskligheten är indelad i olika typer av inlärning, och man tar för givet att Audiotiv inlärning är den rätta, friska, och neurotypiska (NT)... När man ifrågasätter dessa personer, så är det min erfarenhet att dom blir oerhört aggiterade och offensiva. Det är ju klart att jag har helt fel, och ni har 100% rätt i allt.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael - 14 december 2016 05:53

  Värsta rysaren... Men dom trivs väl... ???

...

Av Mikael - 14 december 2016 05:39

  Man lär så länge man lever. Att totalt förstöra för sig själv, av det man struntar i, som socialt anseende för okända/?bekanta? riskerar ju att inte funka pga att *Dom funkar som dom gör. Spelar ingen roll vilken uppmärksamhet dom får. Nåja......

Av Mikael - 14 december 2016 04:49

En med: http://www.decision-making-confidence.com/somatic-narcissist.html   En med: http://www.dualdiagnosis.org/generalized-anxiety-disorder/ + covert Narcissist ?tendencies?   En med: https://www.psychologytoday.com/blog/both-sides-the-couc...

Av Mikael - 13 december 2016 22:19

   

Av Mikael - 13 december 2016 13:00

Fått ihop allt i huvudet tror jag faktiskt. cPtsd relaterat och Crazy högen. Vilket gör att det inte känns så brottom. Sover ikapp som Fanken... Vilket känns som det behövs. Måste säga själv, att jag känt mig själv, lite extra *tokig* (not crazy)... ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards