Direktlänk till inlägg 15 mars 2010

Barn som lever som jag har gjort

Av Mikael - 15 mars 2010 07:45

Folk i allmänhet vill gärna inte att det är så här, och jag har varit med om fler än en, som hysteriskt förnekar detta som totalt ljug. Det är väl så att dom får emotionella kval av att deras favorit dricka orsakar så mycket elände?!


Vart femte barn bor i familjer där föräldrar dricker för mycket alkohol. Att minska vuxnas ”riskbruk” och ge de utsatta barnen mer stöd, är åtgärder som Folkhälsoinstitutet efterlyser i en ny rapport om de glömda barnen.


Som Drugnews tidigare rapporterat lever idag omkring 385 000 barn i hushåll där föräldrarna dricker riskfyllt mycket alkohol eller har narkotikaproblem. Värst är det bland ensamstående pappor där vart fjärde barn berörs.


Källa: http://www.drugnews.nu/article.asp?id=4711


Rapporten: http://www.fhi.se/PageFiles/3415/R200828Barn_till_missbrukare_0809.pdf


Som dom nämner *Det finns kanske inte mätbara psykiska effekter på alla de här barnen, men de befinner sig i riskzonen och de går inte opåverkade igenom detta.* Men 10-20% av dessa kids får svårare problem, som Ptsd m.m


Jag var lite snabb när jag la ut detta då. Rapporten tar upp "Barnens perspektiv".


Min mamma drack alkohol och åt tabletter och var för det mesta påverkad av något. Min pappa var också, liksom mamma alkoholist, men hade mera kontroll över sin situation. Jag och min bror agerade vårdare utan lön och semester. Man kan uttrycka det ungefär så här – i vår familj fanns inga barn, bara korta vuxna. (2)


Man anpassar sig mycket, tar på sig mycket skam och skuld själv, tänker ”om jag var lite snällare, och lite bättre så skulle inte pappa dricka”. Sådana känslor tar lång tid att arbeta bort. … Min pappa var aldrig elak, det var inget våld, ingen misär och han jobbade hela sitt liv. Det var bara det att han antingen sov – eller var fullständigt frånvarande när han var hemma. … Man lärde sig att inte lita på vuxna, att inte lita på människor. Det är nog det som påverkat min barndom mest. Bristen på tillit. Jag berättade inte för någon att min pappa drack, och vi pratade aldrig om det inom familjen. (3)


För Svenska staten så är det väldigt oerhört viktigt att verkligen poängtera i sina rapporter att det varken finns kvinnovåld eller våld emot barn i alkoholist miljöer.


Det som är traumatiserande är: Det var bara det att han antingen sov – eller var fullständigt frånvarande när han var hemma.


Vilket jävla skitsnack. När min farsa antingen sov eller var frånvarande så var det den bästa tiden under min uppväxt. Man gick runt tyst som en mus, för att inte väcka galningen. Det är så otroligt deprimerande svenskt att man totalt förnekar det mest traumatiserade i missbrukarmiljöer.


Vart är rapporterna som visar hur många barn som får se sina mammor bli slagna blodiga, våldtagna och helt förstörda? Om ungarna som får samma behandling? Men det är ju klart, man kan ju inte riskera att kritisera den största enskilda moms inkomst källan på så sätt. Det är klart att kvinnor och barn inte blir brutal misshandlade i dessa miljöer. Dom mår dåligt av att det galna fyllot snarkar och sover.....


Fyfan vad jag är spyfärdig på det här landets myndigheter.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael - 14 december 2016 05:53

  Värsta rysaren... Men dom trivs väl... ???

...

Av Mikael - 14 december 2016 05:39

  Man lär så länge man lever. Att totalt förstöra för sig själv, av det man struntar i, som socialt anseende för okända/?bekanta? riskerar ju att inte funka pga att *Dom funkar som dom gör. Spelar ingen roll vilken uppmärksamhet dom får. Nåja......

Av Mikael - 14 december 2016 04:49

En med: http://www.decision-making-confidence.com/somatic-narcissist.html   En med: http://www.dualdiagnosis.org/generalized-anxiety-disorder/ + covert Narcissist ?tendencies?   En med: https://www.psychologytoday.com/blog/both-sides-the-couc...

Av Mikael - 13 december 2016 22:19

   

Av Mikael - 13 december 2016 13:00

Fått ihop allt i huvudet tror jag faktiskt. cPtsd relaterat och Crazy högen. Vilket gör att det inte känns så brottom. Sover ikapp som Fanken... Vilket känns som det behövs. Måste säga själv, att jag känt mig själv, lite extra *tokig* (not crazy)... ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12 13 14
15 16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards