Direktlänk till inlägg 19 mars 2010

Det mesta avvikande i vårat samhälle

Av Mikael - 19 mars 2010 13:00

Skolfront gjorde ett repotage om Särbegåvade kids (intelligenta).


http://www.ur.se/Global/Templates/Asx.aspx?ProductID=156079


Bemötandet som man får är att folk måste hävda sig emot en, dom blir frustrerade av att dom inte förstår vad man pratar om, eller säger. Kort o gott så blir man bemött på ett väldigt jobbigt sätt. Som gör att man tillslut bara ger upp att ens försöka att ha umgänge. Oförståelse, mobning, utanförskap m.m


Samt att psykiatrin gärna diagnostiserar det med nått dom förstår baserad på alla tester dom gör. Abc diagnos, som känns mindre hotande. Man upplevs som arrogant för att man fungerar annorlunda än dom själva. Och man blir uteslutande den som ska anpassa sig. 


Inte prata för fort, inte prata om mer än en sak, inte prata om advancerade saker, inte ifrågasätta andra, och rätta dom. 


När man hamnar hos psykiatri, som en clevver person, och traumatiserad av varierande orsak, som resulterar i nedsatt kognitiv funktion när det gäller koncentration-minne för vissa saker. Så får man (som jag hörde idag), få höra att det är avvikande att inte komma ihåg din födelsedag, så att du blir ledsen. Det här att man har minnet fullt av en massa användbar kunskap känns så skrämmande av andra, så att man måste säga till mig o mina hyperkolleger att det är fel på oss för att vi inte är "efterblivna"?


Jag har sagt tidigare några gånger att IQ är otroligt viktigt för psykiatri. Är man smart/intelligent. Så är felet ens eget, och man ska lära sig att uppföra sig ointelligentare?!


Idag så umgås jag bara med vänner/familj som är som jag. Den enda gång som andra vill umgås med mig annars, är när dom vill få ett ensidigt utbyte av umgänget till deras favör.


I Jante sverige där alla smarta, är psykiskt sjuka, för det är enda sättet att känna att man har ett övertag emot oss. Jag fattar inte, jag håller inte på att tävla emot andra, framställer mig medvetet på ett överlägset sätt. Istället försöker göra mig till en liten mus istället som inte är hotfull på något sätt.


Jag mår mest dåligt för mina kids, och vet hur dom kommer att ha det framledes. Jag har alltid försökt att kompensera dåligmående hos dom, från andras bemötande emot dom. Genom att lägga över felet på rätt ställe. Det är inte oss det är fel på..... Hur man än försöker så är det väldigt mycket Vi och Dom, där man blir utträngd eftersom man är ett hot emot andras självbild. 


Efter allt som jag har blivit utsatt för genom åren, så har jag tappat tålamod och lust att ens försöka att fungera tillsammans med andra som inte fungerar som jag. Att jag kallar dom för "100-klubben", handlar inget om intelligens, utan sättet dom behandlar och bemöter andra på. Vilket är en nickname som är milt emot samhällets nickname på mig. NPF, som är ett jäkla skämt.


Samtidigt som man försöker att pracka på deras IQ befriade abc-stämplar på mina förebilder som Einstein, Newton, Galileo, John Dobson m.m


Idag så känner jag verkligen att dom har smutsat ner mitt medvetande med sina kategoriserade stämplingar på sådant som dom inte förstår, och vill ta ner till sin egen nivå.


Ingen frågar någonsin hur vi reagerar känslomässigt av bemötandet vi får...


Idag så umgås jag i en utanförskaps grupp som m högre IQ än 95% av befolkningen. Dom är de mest omtänksamma, givmilda o generösa människor som jag någonsin har träffat. Dom bemöter mig med stor respekt och förståelse för mina egenheter, vilket jag returnerar på samma sätt. Det gör otroligt mycket att man får ett intelektuellt utbyte, från personer som inte vill ha något annat än ens umgänge, som inte känner sig hotade, och som man bara kan titta på för att dom ska förstå vad man menar..   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael - 14 december 2016 05:53

  Värsta rysaren... Men dom trivs väl... ???

...

Av Mikael - 14 december 2016 05:39

  Man lär så länge man lever. Att totalt förstöra för sig själv, av det man struntar i, som socialt anseende för okända/?bekanta? riskerar ju att inte funka pga att *Dom funkar som dom gör. Spelar ingen roll vilken uppmärksamhet dom får. Nåja......

Av Mikael - 14 december 2016 04:49

En med: http://www.decision-making-confidence.com/somatic-narcissist.html   En med: http://www.dualdiagnosis.org/generalized-anxiety-disorder/ + covert Narcissist ?tendencies?   En med: https://www.psychologytoday.com/blog/both-sides-the-couc...

Av Mikael - 13 december 2016 22:19

   

Av Mikael - 13 december 2016 13:00

Fått ihop allt i huvudet tror jag faktiskt. cPtsd relaterat och Crazy högen. Vilket gör att det inte känns så brottom. Sover ikapp som Fanken... Vilket känns som det behövs. Måste säga själv, att jag känt mig själv, lite extra *tokig* (not crazy)... ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12 13 14
15 16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards