Alla inlägg den 4 januari 2010

Av Mikael - 4 januari 2010 09:15

Ett svar till tristessa.


Jag tänkte inte kasta in handuken helt med skrivandet, utan mera lägga ner privata åsikter om abc diagnoser i allmänhet. 


Vad det gäller att hitta bloggar m.m om adhd. Om man är intresserad av hur livet är för andra människor som har diagnos så är det lätt att hitta. Ofta så är det ju hel latjo att läsa om hur andra tacklar sin levnads situation. Många av abc bloggar länkar till varandra, så hittar man en, så hittar man ofta flera.


Känner man att man är mera intresserad av rent vetenskapliga svar så.


Tomas Ljungbergs bok är en jättebra grund för att få ett grepp om hur forskning har bedrivits om Adhd. Hans bok AD/HD i nytt ljus isbn-nr: 978-91-971514-2-9


DSM-Adhd: http://mirhepo.bloggagratis.se/2009/09/0...rivning-av-adhd/


DSM-Ptsd: http://mirhepo.bloggagratis.se/2009/09/1...stress-disorder/


Anknytnings teori: http://mirhepo.bloggagratis.se/2009/09/0...ernativ-diagnos/


Hur man påverkas av dålig uppväxt miljö: http://mirhepo.bloggagratis.se/2009/11/1...-andra-missbruk/


Inlärning: Kinethetic learning och "The fine line between Adhd and  kinethetic learners". Sök här i blogg + på google om detta.


När man förstår att tanken med Adhd är ett försök att identifiera orsaken till "verkan". Pedagogiska skillnader rent neurologiskt, vid inlärnings tillfället i skolmiljö. Där jag tycker att man på ett cyniskt sätt menar på, att alla som inte använder sig av Audiotiv eller Audiotiv-Visuell inlärning, samt använder de audiospatiala områderna i hjärnan är genetiskt sjuka.


25% av befolkningen eller något sådant använder sig av Kinethetic el Visuell-Kinethetic inlärning, samt använder de Visuospatiala områderna i hjärnan.


En stor del av dessa personer verkar åka på en abc diagnos. Dom tror att dom är avvikande etc, deras sociala problem ligger till grund i att dom saknar adekvat utbildning pga att svensk skola har stressat skiten ur dem, tillsammans med dålig uppväxt som i sin tur beror på att deras föräldrar fungerar som dom själva rent neurologiskt.


När det gäller symtom, iom att Adhd är en symtom baserad diagnos. Så har massmedia och patienter m.m löpt amok med en subjektiv symtombild som inte stämmer överens med orginalet. Dagens uppfattning av symtom är överdrivna på så sätt att man misstar långsiktiga följdorsaker för att vara direkt orsak av något biologiskt neuropsykiatriskt funktionshinder.


Dom flesta på säkert 95% av patienter o forskare är ju nöjda med detta självbedrägeri. Vilket har fått mig att lessna på att försöka påpeka att så kanske inte är fallet då. Men vem är jag att komma och säga att dom har fel.


I orginalfom så är Adhd en liten pedagigisk o psykiatrisk diagnos som menar på att man fungerar felaktigt vid inlärning, som leder till funktionshinders konsekvenser på så sätt att man inte lär sig det man ska, för att få samma förutsättningar som andra barn. Det leder till stress, frustruation etc som påverkar en socialt..... Många av alla faktorer som påverkar finns med, men på fel och bakvänd plats.


Jag anser att dom har mycket bakvänt. Att samhällets skolmiljöer och arbets miljöer inte är anpassat efter personer som fungerar neurologiskt som jag och min familj och alla andra. Var och en tacklar dessa problem man ställs inför på olika sätt. Missbruk, isolering etc. Kids blir påverkade och föds in i lägre del av socialgrupp 3 med den sociala utsatthet som kommer med det. Tack vare att föräldrarna inte har adekvata utbildningar så leder missär till missbruk och sociala problem, och så är ekorrehjulet igång. 


Missär o missbruk leder till trauman för de små som i sin tur utvecklar Ptsd. Det som kan förklaras med trauma stress borde plockas bort ur dagens adhd diagnos.


Varför detta inte kommer att hända beror på att om myndigheter erkänner vad dom redan vet. Beror på att deras enda bot emot adhd, blir till ett medvetet övergrepp som dom skulle få svårt att slingra sig ur ekonomiskt.


Det är ju bara föreställa sig detta. Om myndigheter medvetet undviker att tillgodose en stor del av befolkningens demokratiska rättigheter när det gäller utbildning, och istället för att erkänna att deras system är felaktigt. Konsekvenserna för politiker att erkänna att dom inte har mycket till övers för vårat patrask. Samtidigt som dom har brutit internationella lagar och konventioner, som säger att man inte ska främja missbruk eller stödja det aktivt genom att distrubiera droger lagligt till barn, ungdomar och vuxna som ett verktyg för "crowd-control".


Om dom nu ljuger om kunskapen av hur amfetamin påverkar en långsiktigt, och medvetet struntar i det, tillsammans med att man nekar utbildning och rätt kunskap om ens situation. Låt säga att 500.000 svenskar stämmer svenska staten internationellt och får igenom skadeståndskrav, tillsammans med att dom kräver infrastruktur förändringar. Hur många miljarder handlar det om?? Sverige skulle gå i konkurs direkt..


Som tur för sverige, så är de flesta abc patienter lojala till stat, och flitiga medborgare, så dom klagar inte, och kräver inte sin egen rätt i samhället, mer än lite småskaliga protester där dom erkänner en osanning, i ett försök att få självklara rättigheter genom att säga att dom har en genetisk åkomma. Personligen så anser jag det är fruktansvärt att folk väljer att förnedra sig själva på detta sätt.


Det handlar ju inte om några myndighets konspirationer, hemliga psykiatri agendor eller andra konstigheter. Utan det beror på en sådan enkel grej att det inte finns några andra ekonomiska möjligheter. Samt att människans främsta egenskap för att ta sig igenom vardagen = "självbedrägeri", uppehåller denna bild. Samt den enkla dogmen "Det jag inte lider av, struntar jag i", det resulterar i dagens soppa.


Det finns ingen direkt personlig vinst i att ta reda på de korrekta fakta om detta. Folk vill inte veta av dem, mer än det sätt som påstås om Adhd idag.


Jag vet vad som fattas mig idag, och hur mycket av alles ligger till, men min levnads situation är likadan. Det enda skillnanden är att jag är mer medveten om mina begränsningar dom närmaste 30 åren. Någonstans så anser jag idag att det är bättre och lura sig själv om hur det ligger till.


För egen del så är jag intresserad av hur många personer det är vars genetiska sammansättning kommer från samiskt/finsk-ugriskt ursprung (Nomad-släkt gen'om) som fungerar neurologiskt som jag i sin helhet, och har tvångs assimilerats i svenska samhället. Att det leder till att vissa av oss åker på abc diagnoser pga att vi inte passar in, kvittar ju i längden. Jag är idag mer intresserad av hur min släkt o folkgrupp som helhet fungerar, samt påverkas av samhället i stort. Abc diagnoser känns mest cyniskt och litet idag för mig, och helt irrelevant.


Jag har inte mycket att föra till all gojja om abc längre idag. Mer än att det blir ett cirkel resonemang med pajkastning.


Men om man nu vill veta, så krävs det en massa förkunskaper för egen del inom biologi, bio-kemi, genetik o populations-genetik, filosofi, psykologi, sociologi, historia m.m.  Det är ju inte omöjligt. Men det här gör ju att folk tycker att man inte är klok i huvudet när man börjar surra om alles. Det handlar ju om en massa läsning för ingenting, för nästan ingen kommer att lyssna på en eller förstå.


Mitt tipps är att man bara skippar allt, och lägger ner tid på familj o vänner istället, eller annat man prioriterar högt.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards