Direktlänk till inlägg 10 januari 2010

Läsning

Av Mikael - 10 januari 2010 09:15

Har sett lite artiklar om läsning nu sista par dagarna. Det divideras om ifall folk läser mer el mindre nu.


Jag kommer ihåg datorer och windows 95 intåg, som skulle minska pappers konsumtion. Istället så vart det tydligen motsatt iom att det går snabbare att få fram formulär efter mallar i en printer, tillsammans med allt annat man kan printa ut, men..


Idag är det kanske så att tillgången till läsbar kunskap som man söker är betydligt lättare tillgänglig iom internet, som leder till att man läser mera. Det är ju ett större utbud av dom gamla insändarna i form av blogg inlägg, där folk delar med sig av sina funderingar, vilket har skapat en ny läsform. Detta protesterade ju journalister emot förra året. Där dom menade att vanligt folk inte har något intressant att erbjuda, samtidigt som dom hade mage att inkräkta på deras område.


Piratbay har ju blivit ett himla bra bibliotek för mig, där jag hittills lånat 800-900 böcker, av engelsk språkig literatur som jag föredrar, med astrofysik, biologi, genetik, filosofi m.m Som är svårt att få tag på annars, på ett litet lokal bibliotek. 


Läs statistiken missar ju hela denna marknad. Här handlar det ju inte om filer som man snor, utan det är ju forskar literatur som tillhör alla, och är nästan lika "gratis" som det är på bibliotek. Vanligvis så har dessa varit begränsade till forskar och universitets databaser, men iom internet så sprids ju det på ett annat sätt idag.


Min dotter läser böcker på datorn som jag, och det är säkerligen en stor del datoranvändare som gör det idag precis som vi.


Mitt skäl är att, jag gillar bokformat Pdf på dator, framför en pappers upplaga som väger 1 kg, som man spiller kaffe o annat i när man är så klumpig som jag, och folk i min familj är lol. 


Tanken på 80-90tal att lägga över literatur i datorform, var att säkerställa denna nerskrivna kunskap. Men paradoxalt nog, så har magnet hårddiskar en väldigt kort livslängd, på ca 20år, vilket har lett till en massa problem tidigare. Men, tack vare internet och databas nätverk, så ligger datan på flertal platser, samt flyttas runt innan den blir korrupt, vilket väl borde anses som bra. Det här filutbytet gör att ett bekymmer med data förlust försvinner el åtminstone dras ut på. Tills man har en permanent lösning. Hur man än ser på det etiskt så är det ett faktum att literatur och musik säkerställs pga filutbyten.


Det här är väldigt svårt att hålla reda på, för myndigheter, och det är väl detta som stör dem. Dom har väl svårt för politiker o myndigheter att undertrycka dessa panik känslor över att inte ha totaliär kontroll över sina medborgare, och varje minut av deras förehavanden i sverige. Som med så mycket, kan man inte styra, eller åtminstone veta vad folk längre gör till vardags, så blir det nervöst.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael - 14 december 2016 05:53

  Värsta rysaren... Men dom trivs väl... ???

...

Av Mikael - 14 december 2016 05:39

  Man lär så länge man lever. Att totalt förstöra för sig själv, av det man struntar i, som socialt anseende för okända/?bekanta? riskerar ju att inte funka pga att *Dom funkar som dom gör. Spelar ingen roll vilken uppmärksamhet dom får. Nåja......

Av Mikael - 14 december 2016 04:49

En med: http://www.decision-making-confidence.com/somatic-narcissist.html   En med: http://www.dualdiagnosis.org/generalized-anxiety-disorder/ + covert Narcissist ?tendencies?   En med: https://www.psychologytoday.com/blog/both-sides-the-couc...

Av Mikael - 13 december 2016 22:19

   

Av Mikael - 13 december 2016 13:00

Fått ihop allt i huvudet tror jag faktiskt. cPtsd relaterat och Crazy högen. Vilket gör att det inte känns så brottom. Sover ikapp som Fanken... Vilket känns som det behövs. Måste säga själv, att jag känt mig själv, lite extra *tokig* (not crazy)... ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards