Direktlänk till inlägg 15 januari 2010

Rambo neuronen

Av Mikael - 15 januari 2010 14:30

Vart man startar neurologi forskning om trauma stress är i amygdala (emotionella center). Det är här denna lilla neuron finns, som jag kallar för Rambo neuronen, av det enkla skäl att den karaktären är mest assoccierad med ptsd aka soldatsjukan.


Rambo neuronen: Om du kliver in i en okänd miljö, och plötsligt hör ett nytt ljud som du inte kan avgöra om det är farligt el inte. Kroppen skyddar sig instinktivt automatiskt. En biokemisk neurologisk reaktion på vad dina sinnen registrerar, och inte kan avgöra är ett hot el inte.


Amygdala skickar ut en snabb neuron (nervcell) impuls, för att sätta ditt system i "Red alert", där det ger ett brett skydd. Kroppen förbereder för fysiskt ansträngning, utan att veta vad det är för något hot som kroppen reagerar på. Samtidigt så sänds en långsammare signal ut, för att bekräfta hotet. Långsamma analyserar hotet, och tar beslut om åtgärder emot hotet.


Rambo neuronen är måltavla för beting och irrationell påverkan. Om du ständigt påverkas för trauma, som du effektivast lär dig att lösa med t.ex Aggressivitet och att slå tillbaka. Så när Amygdala reagerar på något okänt, så kommer aggressionen automatiskt också, oavsett vilken överaskning det är, innan du hinner tänka. Det är detta som är så jobbigt med Ptsd, för att när betinget är paj, så är det svårt att vänja sig av med den här reflexen. Eller att du reagerar så irrationellt.


Lär man sig att som en liten typ på 20kg, att man inte kan påverka situationen på annat sätt än med passivitet (hypoaktivitet) och invänta det oundvikliga, så sitter det i hela livet. Det här överkompenserar man med missriktad aggressivitet (hyperaktivitet), och inåtvänd aggressivitet. Ny miljö, eller känd problematisk situation = Stress = Automatisk stress betingad reaktion.


Det är den här amygdala aktiviteten som behaviourism riktar sig emot. Den används endast inom militären idag där man lär soldaten att reagera reflekmässigt med våld emot hot. Det här fungerar på den mest inbitna pacifist.


Tack vare att man vet idag att en annan neuron är knuten till denna snabba impuls som gör att du kan avbryta din automatiska påbörjade reaktion, eller åtminstone förstå att den är idiotiskt överdriven, som i mitt fall. Så faller behaviourism. Man kan skada en människa med beting och skrämma den till en spontan automatisk reaktion på specifika händelser, men man kan inte påverka och tvinga den fria viljan, som kommer med den andra långsammare impulsen.


Jag reagerar automatisk emotionellt initialt på en massa saker som strider emot min egen värdegrund. Det är denna "impulsiva tanke", som går emot det jag tror på. Min farsa har med sitt valda beteende som influerade mig ofrivilligt, med sitt kvinnohat, ateism, förakt o fördomar emot det mesta skadat mig totalt. Vilket är och har varit i totalt motsats till mina egna grundvärderingar. Säger en person att han är troende, så resulterar det i en milisekunds "ånej", även om jag är troende själv. Den här paradoxen är väl det enskilda som jag mår sämst av, och skulle vilja flå gubben med en slö osthyvel långsamt för.


Det är väl denna impulsiva emotionella reaktion, som man menar att folk inte kan styra över. Men som för soldater, så även om synen av en fiende får avtryckar fingret att röra på sig. Så måste man aktivt välja att hålla i ett vapen, ladda det och osäkra det, vilket är en för komplicerar process för att kunna betinga. Vilket gäller det mesta av impulsivt beteende. Att t.ex göra av med för mycket pengar när man handlar, handlar inte om en impulsiv handling. Även om nu folk med Adhd diagnos påstår sig ha impulsiva handlingar dom inte kan styra över. Denna impuls varar några få milisekunder, och inte en hel shoppingtur. Vilket får mig att undra vad dom menar då. Inte ens sk impulsköp online, där man måste trycka i en massa kontokorts siffror m.m täcker denna impuls.


På sin höjd en emotionell snabb reaktion av förvåning, ilska, sorg, glädje, förakt etc som varar högst en sekund, och i vissa fall tar med sig en svordom, ett skratt osv. Ett beteende el handling som varar mer än en sekund är allt annat än impulsiv, hur mycket man än vill påstå detta. Sen är det ju inte sagt att man kan ha ett vårdslöst beteende av någon orsak, men det inkluderar ju övervägande och kommunikation som tar längre tid. Men folk vill inte höra talas om det.


Jag har alltid knorrat emot när man satt Adhd diagnos på mig, och inkluderar impulsivt beteende. Om man agerar efter den betingade emotionella respons o reflex från rambo neuronen så klassar psykiatri en för sociopat/psykopat beroende på hur våldsamma tendenser du har. 


Eftersom jag alltid kontrollerar motvillig emotionell respons, och överväger. Så ser jag mig som noll impulsiv. Att jag ör medvetet slarvig är en annan sak.


Kanske om folk vore mer insatta i hur våran beslutsprocess fungerade rent neurologiskt, så skulle dom vara mindre benägna att klassa sig själva som sociopater som inte har emotionell kontroll. Men whatever... Då måste man ju ta ansvar för alla idiotiska beslut man gör, och få ångest för det, så de går väl gämt ut.


Depression och ångest, åtminstone för mig, har tidigare kommit av att jag inte kan göra något aktivt åt reflex-reaktionen annat än att låta den gå över. En rad av mänskliga beteenden reagerar jag förbestämt automatisk på, oavsett vad hotet består i, och min möjlighet att neutralisera det. Min dörrklocka el telefon signal ger mig en hormonel kalldusch, även om jag sitter och väntar på att telefon ska ringa, och jag är väl medveten om att endast min hörsel kan skadas minimalt.


Det enda som har dämpat denna automatiska reaktion är Lyrika. Som du säger så blir man lite koko. Men det går bort efter ett par månader. Det är ju en tradeoff. Det jag märkte först med iom att det var sommar var med min geting fobi. Minst sagt så kan man påstå att jag överreagerar på en pytteliten flygande grej. Med samma gastkramande skräck som jag upplevde i 6 års ålder lol.


Varför jag gillar detta o snackar om denna lustiga neuron, är för att det summerar rent vetenskapligt det främsta fel som uppståt pga ett trauma, och ptsd diagnosen i sig. Det går med modern vetenskap att spåra en enskild "rambo neuron" och se ifall denna aktivitet är skadad. Det här kan man inte slingra sig ifrån inom psykiatri, och påstå att man ha DNA fel och Adhd.


Man vet exakt hur detta fungerar, och vad den exakta orsaken är. Jag har inte testat min skalle själv på detta sätt, men hormonella exakta störningar som följer efter som konsekvens av detta fel, tillsammans med en massa andra exakta kroppsfunktioner, som man i sin helhet vet beror på denna "glitch", har jag provsvar på. Det här kan ju primärvård m neurologi och endokrinologi bekräfta enskillt åt mig. Även om det är svårt att få dom att pröjsa kostnaden för detta pga snikighets politiker.


En fotnot: är att jag byggde vidare det här inlägget på ett epost svar till en person. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael - 14 december 2016 05:53

  Värsta rysaren... Men dom trivs väl... ???

...

Av Mikael - 14 december 2016 05:39

  Man lär så länge man lever. Att totalt förstöra för sig själv, av det man struntar i, som socialt anseende för okända/?bekanta? riskerar ju att inte funka pga att *Dom funkar som dom gör. Spelar ingen roll vilken uppmärksamhet dom får. Nåja......

Av Mikael - 14 december 2016 04:49

En med: http://www.decision-making-confidence.com/somatic-narcissist.html   En med: http://www.dualdiagnosis.org/generalized-anxiety-disorder/ + covert Narcissist ?tendencies?   En med: https://www.psychologytoday.com/blog/both-sides-the-couc...

Av Mikael - 13 december 2016 22:19

   

Av Mikael - 13 december 2016 13:00

Fått ihop allt i huvudet tror jag faktiskt. cPtsd relaterat och Crazy högen. Vilket gör att det inte känns så brottom. Sover ikapp som Fanken... Vilket känns som det behövs. Måste säga själv, att jag känt mig själv, lite extra *tokig* (not crazy)... ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards