Direktlänk till inlägg 20 januari 2010

Hur många har Adhd diagnos i Sverige?

Av Mikael - 20 januari 2010 07:48

Ibland så blir jag lite förvånad. Jag fick svar väldigt snabbt från socialstyrelsen, med lite fina siffror. Nu hade dom endast statistik om slutenvård. Men det är ju lite på vägen.


2006 så var det 348 personer intagna inom sluten psykiatri för F90.0, och 126 personer med F98.8 Ca 900 personer för hela F gruppen. Av totalt 886171 personer som har varit inlagda på primärvårds eller psykiatri sjukhus under 2006. Lätt att påstå, så är ju Abc gruppen när det åtminstone gäller Adhd väldigt under representerad i praktiken.


Ca 90% eller mer av dom personer som jag har pratat med, har varit sjukskriven i samband med Adhd diagnos från öppenpsykiatri. Av dom ca 450-550.000 sjukskrivna per år, så är det väl så att det praktiska antalet motsvarar realistiska nivåer. Jag har svårt att tro att det är mer än 75-100.000 personer.


Om jag får tag på statistik för sjukskrivningar, så borde man ju ha en ganska god bild av hur många vuxna det är åtminstone.


För ungarna så borde ju skolverket eller något liknande ha de rätta siffrorna.


Nånstans så försvinner ju den här stigmatiseringen i det överdrivna antal, när man börjar att rota i det rätta antal individer som faktiskt har en Adhd diagnos ställd av barn, ungdom och vuxen psykiatri.


För läkemedelsbolaget, så strävar dom att faktiskt hjälpa folk med sina mediciner, så rent humant sett så vill man på pappret nå ut till alla patienter. Om man bara ser till deras välvilja och önskan att hjälpa. Där målsättningen var att nå ut till 11.000 barn, så borde det rent teoretiskt inkludera större delen av faktiskt diagnostiserade barn? Det är ju annars väldigt konstigt om man endast försöker nå ut till en liten del av dom som har diagnos?


Liknelse: Hej vi har insulin, men det är bara 1 av 10 personer som får vårat finfina insulin...


Det är ju helt osannolikt, även om vårat sjukvårds och läkemedels system kanske inte är fullt så effektivt som man skulle kunna önska.


Jag skulle kunna med en vild gissning, tro att man räknade med ett visst bortfall, så att totalantalet var 15.000 diagnostiserade ungar 2001. 


Well well. Det här är ju inga siffror som massmedia är intresserade av, för med dessa siffror så säljer man ju inga lösnummer med.

 
 
Henrik D. Ragnevi

Henrik D. Ragnevi

26 januari 2010 20:05

Jag vet inte om du lyssnade på Studio Ett, men de tog upp hur restriktiva de är i Västra Götaland med att skriva ut dessa läkemedel. Men knappt 10.500 personer var verkligen inte många.

http://ragnevi.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael - 14 december 2016 05:53

  Värsta rysaren... Men dom trivs väl... ???

...

Av Mikael - 14 december 2016 05:39

  Man lär så länge man lever. Att totalt förstöra för sig själv, av det man struntar i, som socialt anseende för okända/?bekanta? riskerar ju att inte funka pga att *Dom funkar som dom gör. Spelar ingen roll vilken uppmärksamhet dom får. Nåja......

Av Mikael - 14 december 2016 04:49

En med: http://www.decision-making-confidence.com/somatic-narcissist.html   En med: http://www.dualdiagnosis.org/generalized-anxiety-disorder/ + covert Narcissist ?tendencies?   En med: https://www.psychologytoday.com/blog/both-sides-the-couc...

Av Mikael - 13 december 2016 22:19

   

Av Mikael - 13 december 2016 13:00

Fått ihop allt i huvudet tror jag faktiskt. cPtsd relaterat och Crazy högen. Vilket gör att det inte känns så brottom. Sover ikapp som Fanken... Vilket känns som det behövs. Måste säga själv, att jag känt mig själv, lite extra *tokig* (not crazy)... ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards