Direktlänk till inlägg 12 mars 2010

Dumma frågor

Av Mikael - 12 mars 2010 20:30

Dumma frågor, och självskattningar inom psykiatrin blir aldrig för ofta att nämna.


Att fråga mig som en trauma patient. -Hur fungerar medicinen? Är lika korkat som att fråga elden ifall vattnet släckte den bra? (korkad liknelse till korkad fråga).


Att fråga en person från min bakgrund hur man mår, eller andra frågor som kan svaras på antingen positivt el negativt sätt beroende på sanningen. Leder oftast till att man svarar positivt för att vara den andre till lags. Man vill leverera positiv information, med minsta möjliga negativa konsekvens.


Om jag nu säger att medicinerna är skit. Så resulterar det ju i att jag måste motivera varför, och automatiskt så oroar man ju sig att dra på sig dennes missnöje. Som man undermedvetet har lärt sig den hårda vägen i vad det resulterar i. Så man väljer alltid att vara till lags, och göra sig till minsta möjliga partikel som har absolut noll friktion med tillvaron. Speciellt med folk som ska hjälpa en, som man inte vill göra besvikna.


Men åren, och stigande ålder, så har lusten att vara till lags avtagit. Emot många som jag ogillar, så försöker jag inte vara tillags även om jag får en micro sekunds impuls att försöka att få det att fungera, samt vara snäll o artig emot denne.


Säkerligen så är detta orsaken till att jag är så trevlig och artig emot okända till en början.


Idag, att ställa medicinska bedömnings frågor till mig, när jag inte har adekvat medicinar utbildning, plus min nackdel att vara till lags, så har jag satt gränsen vid att bedömma den positiva "effekten" av mediciner man stoppar i mig. Dom sista 10 åren så har mitt stående svar varit att -Dom fungerar toppen!! Även om dom nu inte ens fungerar alls. Bara för att vara duktig, tillmötesgående, inte dra på mig andras ilska osv..


Tydligen så missar hela svenska läkar och psykologi utbildningscommunityn detta. För man fortsätter att fråga patienten, att göra det denne inte är utbildad till.


Det enda som man är van att avgöra, när det gäller främmande kemikalier, är att bedömma graden av rus effekt, vilket får en att undra om man blivit lurad på en fylla som andra får av dessa piller??? Eller vad dom egentligen verkligen menar.


Hur fungerar Concertan??? -Jo'tack det är värsta speed-flummet. Det funkar precis som det Polska illegala, fast det är nice att inte behöva oroa sig för polisen + kostnaden. Jag känner mig riktigt "Vaken", och det kryper i nacken tack!? Jag vet inte hur det är med koncentrationen pga; att jag har inte behövt att räkna mer än 1+1 piller blir 2 = mums-flum lol.


Det här med ångestdämpande/antidep. Jag är ledsen, men Simhopps domarna var på semester nu sista veckan, så jag vet inte om jag kan gradera det i effektgrad?! Panikångesten är kvar, men har inte varit så farlig?! Det kan ju bero på att jag varit upptagen att vänta på en effekt, så jag har inte hunnit utanför dörren och utsatt mig för stressorer som höjjer panik ångesten.. Men jag vill gärna göra din dag herr doktor, så vi kan väl säga att det fungerade toppen??..eller??


För min del som har tjatat om Ptsd i åratal, vilket inkluderar symtom av hypokondri/somatiserande, så om jag nu är ärlig och svarar hur jag mår, så framstår jag som extra gnällig bara. Även om jag håller på att dö samtidigt. Även om det i nästa symtom kriterium står att man har somatiska (fysiska) följdsjukdomar. Så är det billigare att låssas som att jag är hypokondrisk istället. Om jag dör, så kan man säga -Hoppsan, det där anande vi aldrig ju... *Visslande läkare som ser oskyldig ut*....


När jag idag oroar mig för min hälsa, och har faktiska fysiska symtom, så känner jag mig allmänt dum och gnällig, antingen för att jag inte är till lags, och ställer till besvär, eller pga att lokalpsykiatri anser att jag bara gnäller som en kärrig.


Bara på pin kiv, så funderar jag att få en akut hjärtinfark och dö i deras lobby, för att allt visa dom träskallarna. Men i efterhand så känns det lite överdrivet lol. Det drabbar ju mig värst, speciellt om jag råkar komma vid lunchstängt. Nånstans så tippar jag på att man bli lättad, för att budgeten inte spräcks denna månad heller och man har sparat in på en massa pengar, så igen bara av den orsaken, och lusten att vara till lags slår in, så kanske jag ska vara snäll och gå o dö i deras lobby?


Men det här att fråga patienter om effekten på mediciner. Om nu en vårdanställd råkar att komma in här. Försök att sprida vidare den hemlisen då: Att det är ni som ska avgöra effekten som yrkes personer....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael - 14 december 2016 05:53

  Värsta rysaren... Men dom trivs väl... ???

...

Av Mikael - 14 december 2016 05:39

  Man lär så länge man lever. Att totalt förstöra för sig själv, av det man struntar i, som socialt anseende för okända/?bekanta? riskerar ju att inte funka pga att *Dom funkar som dom gör. Spelar ingen roll vilken uppmärksamhet dom får. Nåja......

Av Mikael - 14 december 2016 04:49

En med: http://www.decision-making-confidence.com/somatic-narcissist.html   En med: http://www.dualdiagnosis.org/generalized-anxiety-disorder/ + covert Narcissist ?tendencies?   En med: https://www.psychologytoday.com/blog/both-sides-the-couc...

Av Mikael - 13 december 2016 22:19

   

Av Mikael - 13 december 2016 13:00

Fått ihop allt i huvudet tror jag faktiskt. cPtsd relaterat och Crazy högen. Vilket gör att det inte känns så brottom. Sover ikapp som Fanken... Vilket känns som det behövs. Måste säga själv, att jag känt mig själv, lite extra *tokig* (not crazy)... ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12 13 14
15 16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards