Direktlänk till inlägg 19 januari 2010

Fixá ideér om siffror, statistik och konkret antal

Av Mikael - 19 januari 2010 10:33

Om man drar en snabb gämförelse mellan patient och brotts statistik. För att myndgheter ska veta hur läget ligger till rent ekonomiskt om inte annat, så krävs det exakta siffror, för t.ex olycksoffer som har varit involverade i en bilolycka.


Med det mesta så finns det väldigt exakta siffror med rapporterade fall, oavsett om det gäller, brott, olyckor, sjukdom, arbetslösa etc. För dessa siffror så finns det i sin tur sammanställnings myndigheter, så att dessa siffror hamnar där dom behövs. 


Socialstyrelsen är en sådan myndighet. Dessa siffror är ju endast anonyma antal som är inkluderade i t.ex ljung cancer gruppen. Så dom inkluderas ju inte av PUL (Personuppgiftlagen). Och ser jag till mig själv, så upplever jag det inte kränkande rent integritetsmässigt att jag ligger med i statistik som 1 pinne, där det är omöjligt att assocciera denna pinne med mig som individ.


Söker man efter patientstatistik för diagnosen 98.8 som är för Adhd, så kammar man helt noll. På socialstyrelsens sida, så finns det en massa statistik för patient kategorier, även om länkarna är mer el mindre dåliga.


Rent teoretiskt så borde alla sjukvårds inrättningar, privata som allmänna rapportera nyligen diagnostiserade, för varje diagnos. Vilket man självklart gör, för det blir väldigt ineffektivt om staten ska få göra en gissning till hur mycket pengar som man måste skjuta till sjukvården. Varje diagnos sett rent lokalt, måste man ju ha koll på, så att man har personal och resurser till dom, så att man inte står med skägget i brevlådan.


Patientstatistik mellan år 2000-2009 där diagnostiserade individer för 98.8 finns någonstans, i nått register. Inte så att man kan titta på varje individ, med journaler om man nu inte har tillåtelse som yrkes person. Men precis som all annan antals statistik för vad det än gäller. Så finns det ju en god bild om det exakta antalet vad det än gäller, med reservation för nyligen skedda ändringar.


Andra patientorganisationer, går ut med sitt exakta medlemsantal, tillsammans med alla som drabbas av deras diagnos årligen. Som hjärtsjukas förbund osv...


För NPF organisationer så går man ut med en uppskattning av patientantal baserat på en % abstrakt uppskattning, på ca 10% = 970.000 personer i Sverige. Attention har tydligen 10.000 medlemmar, vilket gör att rent praktiskt om man ska tro på %, så är medlemsantalet ca 1% av totala mängden patienter.


Jag som person, lider av ohälsosam nyfikenhet. Det kommer ju till en viss gräns, där folk inte vill veta, eller avslöjja sanningen. Men jag kan inte för något skäl, förstå varför det är så svårt att få veta antalet patienter med F98.8 diagnosen. 


Jag har mailat socialstyrelsen, för att stilla min egen nyfikenhet, och få ett antal indivder som stämmer med verkligheten. Eller en indikation på vart man kan hitta dessa reélla uppgifter.


Det handlar ju knappast om några konspirationer lol, utan snarare byråkratiskt slarv, sen säkert en rädsla att massmedia ska få vatten på sina kvarnar, när det gäller sensations journalistik som säger att vi har en Abc diagnos epidemi.


Men om antalet understiger, den % uppskattningen på 10%, så är det ju ingen epidemi.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael - 14 december 2016 05:53

  Värsta rysaren... Men dom trivs väl... ???

...

Av Mikael - 14 december 2016 05:39

  Man lär så länge man lever. Att totalt förstöra för sig själv, av det man struntar i, som socialt anseende för okända/?bekanta? riskerar ju att inte funka pga att *Dom funkar som dom gör. Spelar ingen roll vilken uppmärksamhet dom får. Nåja......

Av Mikael - 14 december 2016 04:49

En med: http://www.decision-making-confidence.com/somatic-narcissist.html   En med: http://www.dualdiagnosis.org/generalized-anxiety-disorder/ + covert Narcissist ?tendencies?   En med: https://www.psychologytoday.com/blog/both-sides-the-couc...

Av Mikael - 13 december 2016 22:19

   

Av Mikael - 13 december 2016 13:00

Fått ihop allt i huvudet tror jag faktiskt. cPtsd relaterat och Crazy högen. Vilket gör att det inte känns så brottom. Sover ikapp som Fanken... Vilket känns som det behövs. Måste säga själv, att jag känt mig själv, lite extra *tokig* (not crazy)... ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards