Direktlänk till inlägg 14 april 2010

Flumm om......

Av Mikael - 14 april 2010 22:15

Det här med ens egna tro (inte religiösa tillhörighet), och ens relations preference är väl väldigt stelt i massmedia och i västerländsk media.


Serien: Battlestar Galactica som gjorde 5 säsonger tog upp polyteism vs monoteism. Spinnoff serien Caprica har dragit det lite längre med att ta med en annan värdegrund och relations konstelationer än vad dom flesta är vana med. 


One of the show's main driving points is religious belief. Colonial culture is partially influenced by the accepted religious beliefs in Polytheism, or accepted belief that there are multiple gods, drawing from Ancient Greek, Ancient Roman and to a lesser extent Ancient Egyptian influences. Monotheism, or the belief in one god, is regarded as disruptive, opinionated, and potentially hostile. Colonial culture seems to be less restrictive with regards to sexual orientation and monogamous relationships, and issues of "right and wrong" are dealt with a sense of justice, instead of mercy.


Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Caprica_%28TV_series%29


Polly Walker som är en otrolig snygging...


 


....spelar någon flummig lärare, som lever i ett sk Polyamori förhållande med en hel del personer. Vilket känns betydligt mer rättvist emot alla inblandade. I stället för relationer med flera kvinnor och en man, som bara praktiskt är idiotiskt anser jag. Eller svenska otrohets förhållanden, där typ alla som jag har känt under 37 års tid, har sladdat på vänster kanten så kom inte och säg att det tillhör ovanligheten.... Och för den delen så moraliserar jag inte över det alls eftersom jag är spontan partisk emot tjejerna, som helt klart ska ha lite kärlek. Hur folk trasslar är inte min biznis....


En biologisk praktisk vettig relationsform för mig, är Polyandry, som jag såg en dokumentär om för ett par år sen. Sherpas lever i Tibet (där jag vill ha semesterhus tillsammans med munkarna hehe). Där det var en himla nöjd kvinna som levde med 3 hetero män som tog hand om henne. Samhällsmässigt så är det vettigt att hålla ner populationen på så sätt i en sån miljö. Sen kan man ju inte lura mig att särskilt många kvinnor skulle tacka nej till 3 hjälpsamma grabbisar lol.


Eftersom jag är teoretiskt mysko-hetero (ska inte gå inte på det mer då), så känns Polygynadri: flera män och kvinnor är gifta med varandra (hetero). Som en latjo variant, som skulle fungera om alla litade och gillade varandra, samt delade min/andras specifika värdegrund. 


Hur kan man låta bli att tycka om alla de söta tjejerna? 


Sett praktiskt under mitt liv så är jag trogen som en hund, även om det har känts korkat i efterhand med facit i hand lol. Men whatever....


I största allmänhet så verkar det som att jag är väldans Endogam emot min etniska grupptillhörighet (nomadiska etniciteter), men det vet man ju inte utan DNA test, även om man kan lista ut det baserat på vart man kommer ifrån samt är på ett visst sätt, med värderingar, beteende, egenskaper, genuttryck etc. Generellt så tänker jag att jag gillar alla (om man inte verkligen förstör sig själv på alla tillgängliga sätt idag, så att man ser ut som ett    TRoLL   ), men mitt DNA har ju mig totalt i sitt våld lol, så det är bara att hänga med o gilla läget. Mitt DNA är ju mitt endå, så på molekylär nivå så är det ju jag som omedvetet bestämmer åt mig, så att det i slutendan är jag som väljer, men whatever.    Sociologi, beteendevetenskap, sociologi, populationsgenetik, etnologi, historia, ickeverbal kommunkations kunskaper, ansikts-igenkännings forskning m.m gör det väl lättare att hajja varför man tycker att vissa är attraktiva då.


Med tanke på den grupp av människor som jag gillar, umgås med, familj osv, och hur dom fungerar med "Tänket", vilka dom väljer som partners, hur deras relationer fungerar och ens värdegrund och mycket till. Plus att dom går sönder hela bunten av vårat konservativa kristna falska monogama samhälle fungerar på. Så skulle det inte göra mig förvånad om det är så enkelt att vi kanske inte passar in i det samhälle som är normativt idag.


Det här med tro är ju komplicerat för många. Polyteism vs Monoteism. Universum är ju 1, även om man kanske vill påstå något annat. Om man nu har en Polyteistisk tro, så blir det ju mono i slutendan pga att allt hör samman, så om man tror på andeväsen, olika gudar etc så hör ju allt ihop och blir en enhet = Monoteistisk.


Det här med ens egen tro, är som den sista profeten Baha'i'ullah säger: Privat. Vilket är den monoteistiska religion som jag anser vettig och legitim idag. Vilekt gör att jag inte diskuterar egen och andras uppfattning och tro i allmänhet.


Kanske man ska grunda en helt ny Tro istället. PolyMonteism?!  


Även om många tror just att man måste vara en Ateist om man litar på vetenskapliga framsteg, och att universum fungerar efter matematiska o fysiska naturlagar. Så går det faktiskt att klämma in allt i ett, teologi + vetenskap. Det känns positivare och mer hoppfullt att tro lite på magi i världen, speciellt när det är så eländigt överallt idag.


Hur som helst, så kanske man ska börja med att återgå till "Hippie kollektiv" som känns vänligt och kul i största allmänhet. I en fördomsfri och tolerant miljö där alla värnar om varandra.





 
 
Stefan B

Stefan B

4 maj 2010 17:10

Var har du sett Caprica någonstans? Jag har väntat och väntat på den serien. Battlestar Galactica är den mest sammansatta och unika TV-serie jag sett hittills så jag är väldigt nyfiken på Caprica. Jag förstår av din text att även Caprica är vuxen-science fiction, och det finns det inte mycket av i film- och TV-världen. Jag är även intresserad av hur man i Caprica experimenterat med livsåskådningar, religion och moral.

Stefan

http://mirror.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Mikael

4 maj 2010 19:55

http://thepiratebay.org/search/caprica/0/99/0

Mjo jag gillar hela Battlestar serien himla mycket. Ser man till alla underliggande grejjer, där man ifrågasätter dagens värderingar så blir det ju extra nice.

Caprica pushar det lite längre också med att fylla i med bakgrundsgrejjer, vilket är kul för att det kändes som att det saknades lite i BG. Även om det är fantastisk :)

 
Stefan

Stefan

16 mars 2011 09:32

Battlestar Galactica fick en säsong för lite på sig, jag har för mig att det från början planerades för en säsong till. Det gjorde att man fick stryka rätt mycket i det material som bl.a skulle förklara Baltars "hallucinationer" av just DEN Caprica 6. Såna där sabotage riktas ständigt mot science fiction-kulturen, medan man kan köra lågt stående underhållning som Big Brother i uppåt 15 säsonger. Caprica har visst lagts ner nu, så svenska TV-tittare får inte ens chansen att se första säsongen. Med Babylon 5 var det tvärtom. Fem säsonger var uttänkta i detalj av seriens skapare flera år innan han kom till USA och Hollywood. En bit in på tredje säsongen sade filmbolaget att det bara skulle bli fyra säsonger. Så manus skrevs om och avsnitt kastades, vilket medförde att tempot ökade. Jag minns två avsnitt (jag har boxen hemma) som var så välgjorda på alla sätt att jag grät glädjetårar. Nu började plötsligt allt fler (i USA då) att titta på Babylon 5, och då ville filmbolaget trots allt ha en femte säsong. Det är därför Babylon 5 känns avslutad efter fyra säsonger medan den femte är som en historia för sig. Money is the root of all evil.

http://mirror.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael - 14 december 2016 05:53

  Värsta rysaren... Men dom trivs väl... ???

...

Av Mikael - 14 december 2016 05:39

  Man lär så länge man lever. Att totalt förstöra för sig själv, av det man struntar i, som socialt anseende för okända/?bekanta? riskerar ju att inte funka pga att *Dom funkar som dom gör. Spelar ingen roll vilken uppmärksamhet dom får. Nåja......

Av Mikael - 14 december 2016 04:49

En med: http://www.decision-making-confidence.com/somatic-narcissist.html   En med: http://www.dualdiagnosis.org/generalized-anxiety-disorder/ + covert Narcissist ?tendencies?   En med: https://www.psychologytoday.com/blog/both-sides-the-couc...

Av Mikael - 13 december 2016 22:19

   

Av Mikael - 13 december 2016 13:00

Fått ihop allt i huvudet tror jag faktiskt. cPtsd relaterat och Crazy högen. Vilket gör att det inte känns så brottom. Sover ikapp som Fanken... Vilket känns som det behövs. Måste säga själv, att jag känt mig själv, lite extra *tokig* (not crazy)... ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards