Direktlänk till inlägg 26 april 2010

Socialstyrelsens symtom sammanställning för AD/HD (och avvikande minoritetsgruppers beteende)

Av Mikael - 26 april 2010 11:15

En liten flagga på detta inlägg då. Att det här gäller för mig, min familj och vänner, var orsaken delvis är stress för att vissa "beteenden" blir mer utmärkande, samt vårat helt normala släkt arv. Tendenser till mycket är ju förvärrat av ett långvarigt och pågående trauma för min del. Även om dom flesta krognitiva problem med minne, inlärning, koncentration och organisering för mig är borta, och nu kan jag inte säga att jag har det värre än nogon annan med detta, och i vissa fall så funkar det bättre.


Ta allt med en viss ro då. Idag när jag har fått lite objektiv distans till allt så anser jag att den kognitiva och pedagogiska diagnos Adhd fungerar precis som den ska, och det finns ju helt klart ett stort behov att den finns, samt förstås på rätt sätt. Det jag klagar och klankar på är att många inom psykiatrin antingen står med huvudet i marken, eller har inte fått lära sig att dom här kriterierna kan likaväl bero på andra orsaker än Adhd, varav det blir viktigt att göra en ordenligt anemi utredning, och uppmärksamma allt som kan påverka individen. Att vårat DNA är väldigt variations rikt, men olika genotyp släkt grupper, som kan vara orsak till att man presterar sämre i vissa moderna intrycks bombande miljöer är det ju inget tvivel om.


Min grupp av Visuospatiala personer presterar lika dåligt i samma miljö som Adhd gruppen. Men min grupp finns inte med i det kollektiva medvetandet och är näst intill helt okänd. Även om pedagogik och neurologi forskning är medvetna om att det finns en hel del av oss. Det här är ju lite konstigt iom att Adhd gruppen med diagnostiserade individer är 1-1.5% av befolkningen. Medans min grupp sannolikt ligger på 10-20% av medfödd etnicitet så att det här är våran släktskaps trait (som t.ex att man är svart, brun, ljus hårig, har gröna, blå eller bruna ögon osv...). När man påstår att vi har en genetisk defekt så anser jag att det är rasism och hets emot folkgrupp. Precis som att inga människor har vingar, och är fullt friska endå, så fungerar vi visuellt främst, som gör att vi är sämre på koncentration i fel miljöer, vilket säger sig självt att det inte är något konstigt. Vem pluggar på en hårdrocks konsär?


Att vi utsätter oss för mycket psykiska stressorer i form av ett massivt intryck overload, fattar man ju inte om man inte får lära sig att det är si och så här det ligger det till.


I Sverige så har vi 3 stora genetiska släktskaps grupper från invandring dom sista 750åren, samt infödingar (jag bl.a) som har funnits här +9000år. Varav vi verkar finnas i 2 av dessa grupper. Enda sätt att enkelt kolla hur många som har det här arvet är ett nationellt DNA test program, och vilka det är som fungerar med säkerhet neurologiskt som jag o släkt kolleger ser man vetenskapligt med fMRI röntgen under vissa specifika testformer. Det här landar väl på en mille i kostnad för person, och så himla viktigt är det inte, eftersom det finns fattig tester som tar 15 minuter att kolla om man är som jag och andra ur det Visuospatiala gänget. 


Varför jag lägger lite fokus på det här är för att man inom internationell forskning har upptäckt att vissa personer som har en Adhd diagnos, använder dom visuospatiala områderna i hjärnan för samma uppgifter som den sk "normala" gruppen som använder dom audiospatiala områderna i hjärnan för att klara av samma uppgift. Alla ser likadana ut på ytan, men vi använder 2 olika operativsystem i skallen. Ganska så snabbt märker man skillnader i symbol yttryck, kroppsspråk, beteende etc... Om man förstår vad skillnaderna beror på, är ju en annan femma. Har man en massa ljud och rörelse runt sig, så skär hela det exekutiva systemet ihop. Samtidigt så skapas en stress av att ha väldigt mycket visuella intryck omkring sig, så att man bränner ut sig, bara genom att titta..... 


Punkt för punkt så har jag förklarat hur och varför jag har fungerat, på mitt egna diagnos sätt. Detta är påståenden om mitt eget beteende, förklaringar som bygger på egen emperisk kunskap och andras från min egen grupp, som vänner, familj och mina egna barn.


Varför jag tar upp det här, beror på att dessa kriterier, kan misstas hos barn/vuxna i min grupp, som några indicer på att man är bokstavs diagnos'ig, när det egentligen är stressen som gör att vi reagerar automatiskt på ett visst sätt baserat på våra genetiska grundförutsättningar.


Det handlar ju om en uppfattning om att vissa är avvikande från en norm som kallas för Neurotypiskt.


Kriterierna för Adhd är ju baserade på barn, och det är väl kanske inte så lätt att bara översätta och bestämma att vuxna fungerar som barn.



Jag förklarar mina/våra (min genotyp släkt grupp's) skäl till att fungera på detta "fasansfulla" abc sätt. Som anses så avvikande, så att även vi är genetiskt defekta?


De här är kriterier översatta till svenska och dom är från DSM-IV manualen. Nu är ju fallet så att även om jag periodvis faller inom ramen för vissa i olika grad så, vilket säkerligen många har gjort. Det här har varit fallet i en större utsträckning för förra året 2008, Idag så iom att jag mår bra, så märks det inte av på samma sätt. Även om det nu behövs bara lite stress för att få mig att knepa till.


Jag stödjer T.Ljugsbergs uppfattning om att det är mer sannolikt att man hamnar i utkanten av en "sårbarhets-modell" där både ens genetiska arv, och psykosociala, sociala faktorer tillsammans med psykiska och fysiska stressorer gör att man riskerar att utveckla en adhd symtom problematik under vissa förutsättningar.


Och inte som neuropsykiatri påstår idag om bakgrundsorsaker där endast genetiken spelar in.


Oavsett hur man ser det, så kan en person med Adhd blir utsatt för press, stress och trauma, så att dom också får en stress reaktion på yttre faktorer, och jag med Ptsd och mitt genetiska finfina arv kan reagera på samma sätt även utan Adhd. Så vad som är vad får man klura ut själv.


För min del som varit med om en hel del, som resulterat i att jag över-reagerar med stress i vissa specifika situationer så har jag inget annat val, än att undvika dom, om jag nu inte vill bli lika besvärlig som under.


Yttre intryck och påverkan som kallas så fint för "psykiska stressorer" triggar en biokemisk serie av händelse. 


Kalle överaskar mig och slår ihop 2 kastrull ock bakom mig, som ger mig stress chock, och hans liv har blivit avkortat väldigt mycket (skojjar nu lite, men man tror väl att alla med Ptsd är som Rambo)   Så är det ju bara ibland då.


Amygdala reagerar och skickar iväg en "Rambo neuron" som kickar igång HPA systemet som utsöndrar CRH, Kortisol, Adrenalin, Noradrenalin, Dopamin, Endorfiner som gör att man ser ut så här...


  


När stress systemet inte stängs av och det är kroniskt aktiverat som i mitt fall. Där kroppen först prioriterar basala funktioner som att springa, försvara sig etc, och blod har omfördelats till inre organ, muskulatur och skelett så kan man ju klura ut att "tänkande o filosoferande" är inte det första kroppen lägger ner energi på.


Idag så kan jag stänga av det i rätt miljö som hemma osv, men så fort jag går utanför dörren, med alla potenciella knäppskallar som finns och jag är redo för 3'e världskriget konstant.


Sen ska man ju tänka på att jag är främst visuellt orienterad och är otroligt uppmärksam på allt runt mig, och reagerar vissa gånger på personer som är 300m bort och deras offensiva kropps språk, tillsammans med alla andra visuella och audiotiva intryck som väller över en. Att man är slut efter 4 timmar är givet då...





Ouppmärksamhet


* Är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, yrkeslivet eller andra aktiviteter


Svar:


"Detaljer" är då stavning detta gäller. Att vi bryr oss mer om innehålls kvalitet på texten, istället för att rättstava en 2 meningar lång berättelse på 7 timmar. Vet jag inte riktigt om det är en nackdel? Min mellanson som fungerar som jag/vi lärde sig att läsa i ca 4 års ålder, och var 2 språkig automatisk vid 7 års ålder, samt ägde hela södermanland på rättstavning i 10 års ålder. Så att man slarvar med stavning, är pga att man skiter i det och låter läsaren kompensera istället.


Ett engelskt universitet har i en lingvistik undersökning kommit fram till att hjärnan kompenserar för stavfel, om man vet hur ordet stavas. Så äevn mo dte är felstavat så kan ni läsa det som de är tänkt.


Personer som inte har haft några vettiga argument emot mina argument, påpekar ofta mina stavfel, i tron att jag ska bli upprörd, för rättstavning är tydligen viktigt för dem, där innehållet inte har någon betydelse. Läsförståelsen är väl marginell hos dem, eftersom dom knapphändigt bara har kommit så långt som till rättstavning? 



Våra Visuospatiala hjärnor tänker som en F1 bil på autoban i 380kmt. Om man nu missar vissa små löjliga saker, så kvittar det ju för mig. Men det kan ju vara bra att tänka på detta då, och dubbelkolla om det är viktigt som en signatur på en deklaration osv...


När det gäller abstrakta detaljer, så är vi otroligt observanta och förstår relevansen för dem i helheten. Men detta talas det ju sällan om. 



* Har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar


Svar:


Om man funderar ett litet ögonblick på varför ungar inte behåller uppmärksamheten, så kanske man kan komma fram till att det är uppgiften och leken det är fel på. Att titta på barnprogramet "Ika i rutan", eller leka någon Iq befriad lek tycker vem som helst är skit tråkigt. Min 3åring är otroligt teknisk redan, och vill skruva isär och laga allt möjligt, han behöver lite utmaningar, som många andra av våra hypersmåttingar. Men NT är ju normen, och det är hela tiden på deras vilkor och (lägre) utmaningsnivå.


Detta speglar väl kanske vårat samhälle mycket istället. Hur ofta hör man lärare säga att dom är så glada att ha utmanande elever som inte nöjjer sig med att sitta och rita en teckning hela dagen. Men det väl skönt om man kan gå till jobbet och inte behöva göra ett skit och lyfta lön för ingenting då. Detta att lärare i allt större utsträckning blir neuropsykiatrins scouter för att upptäcka "symtom" hos ungar, kan lärare inte skit nog för anser jag. Tar man med i beräkning att +30% av lärare är så trötta på ungar att dom avskyr dom, och inte har någon sympati inför deras olikheter. Gärna och ofta mobbar ungar, och vissa så pass att dom tar livet av sig.


För personer som mig så bemöts man på ett drygt sätt istortsätt hela livet, och vi får höra att vi har aktoritets problem etc för att markera att det är bara fel på oss. Milt sagt så kan man påstå att jag är lite trött på det...


Helst så ska väl alla ungar sitta stilla dreglande och inte göra ett ljud ifrån sig. Jag anser att man borde se över varenda en av lärarna som jobbar med våra kids. 


I Sverige är det också så att Jante-lagar regerar i teoretisk kunskap och det är fult att ligga före andra, om det inte gäller sporter, där grupperna ska toppas. Men absolut inte i skolan, inte i klassrummen, för då kan ju vissa ungar framstå som korkade. Då är det bättre att framställa våra som jobbiga pga en genetisk åkomma. Sanningen är väl närmre att dom är uttråkade av den låga nivån på undervisning också, och att personal o undervisning är så undermålig. Tillsammans med att för våra kids så har inte lärare, rektorer och politiker hört talas om Visuell och Kinesthetic typ av inlärning. Vi ser läpparna röra sig, men det är allt då....


* Verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal


Svar:


När vi är fokuserade, koncentrerade på en uppgift så kör vi dom Audiospatiala områderna i bakgrunden (som ett virusprogram på datorn t.ex), till förmån för dom visuospaiala områderna, alltså så är "våra öron temporärt avstängda", och en person som säger ens namn som står 1m ifrån en, kan likagärna vara 100m bort. Det tar ca 1 sek innan dom verbalspatiala neurologiska områderna kickar igång. Som möts av ett -Öhhh... Ok nu funkar öronen igen!...


Ofta så har man hört det som har sagt, men det ligger på paus tills dom Audiospatiala områderna är igång igen, sen så ska man bearbeta den nya informationen för att kunna ge en adekvat respons..


Detta är en evolutionsbiologisk fördel som ger oss minst +20-30 högre IQ är NT gänget, så jag tar denna lilla biverkning utan problem. Samt en massa andra latjo fördelar... Som våran hemliga superkraft "Att läsa icke verbal kommunikation väldigt exceptionellt" som är 93% av mänsklig kommunikation. Om man behandlar oss som skit, man lever i en miljö som jag har vuxit upp i, så resulterar det i ytterligare att man vässar sina kunskaper i symbolspråk och emotionella uttryck hos andra.


Men det kan ju upplevas som att man dizzar/ignorerar andra då, vilket inte är fallet då. Ibland så sticker även medvetandet iväg på utflykt i tanke-landet, vilket händer varje dag för säkerligen alla av oss.


Givetvis så skiter man fullständigt i folk som är idioter. Händer detta ofta, att man inte lyssnar på tilltal från en viss person, så kan det ju bero på att man totalt saknar respekt för den individen då. Då kanske man ska syna sin egen person, istället för att stämpla andra och påstå att det en deras fel att man är en skitstövel.


* Följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller på att personen inte förstår instruktionerna)

 

Svar:


Att man inte följer givna instruktioner för en uppgift, beror med största sannolikhet att man tycker logiken bakom genomförandet är korkad. Våran logik fungerar annorlunda tdligen och vi lever efter våra egna logiska uppfattning av hur man ska utföra olika uppgifter och problemlösningar. Att man inte gör på NT sätt, retar väl en himla massa, när dom ser att resultatet blir likandant, men dom förstår inte hur det kommer sig eftersom man inte gjorde på deras ineffektiva sätt (ur vårat perspektiv), samt att dom har svårt att använda sin totala kunskap i nytänkande och alternativa lösningar för problem.


Att man misslyckas med att slutföra en uppgift, beror ju på brist av motivation att genomföra den. T.ex: Om man är stressad av en minst sagt fientlig hemma miljö, så är det garanterat svårt att motivera sig att sitta och lösa matematik uppgifter.


Att lärare inte klarar av att utveckla ett motivations resonemang ,där det förklaras så att man kan härleda en lösning på ett problem indirekt genom viss kunskap i tillsynes verkar onödig från start. Om nu våra småttingar är omotiverade så beror det på att lärare är odugliga, och inte våra kids.  


Största problemet är att våra knott inte lär sig studietekniker anpassade dem, iom att dom inte behöver göra en enda läxa fram till 9'an och endå få MVG, vilket man får betala priset av i gymnasiet. Som förälder så är det ett bra tips att kolla olika varianter av inlärnings tekniker, som t.ex Visuell inlärning, Kinesthetic inlärning, eller en kombinerad variant av dom 2 som jag är..


* Har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter


Svar:


Uppfattningen av vad som är organiserat är ju relativt. En Nt person's hjärna baserar sig för de verbalspatiala områderna i hjärnan, deras minnes-struktur är garanterat annorlunda, och dom har sin eget kronologiska utförande av uppgifter.


Våra hjärnor använder dom visuospatiala (visuella) områderna, vi spar minnen i bild form. Naturligt så utför vi olika uppgifter självklart då annorlunda.


När vi ska göra på NT sätt, så är det ju som att använda vänster hand, för en högerhänt person. När vi gör på vårat sätt så går det utmärkt, men det är ju väl politiskt inkorrekt sätt att göra det på, så att Nt personer gastar om att man gör helt fel, och ger en ångest i onödan.


Vi gillar inte förändringar i "Rummet" och stör oss på om det sker förändringar hela tiden. Om man nu skiter i att ha det organiserat på det traditionella sättet så kan det bero på att man inte prioriterar det, utan man är som Einstein.


* Undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet (t.ex. skolarbete eller läxor)


Svar:


Personer i min grupp kräver väldigt mycket av sig själva, och har väldigt höga prestationskrav på sig själv, och man vill gärna hålla på med uppgiften tills man anser själv att man är klar. Men oftas så är det en massa deadlines i vardagen. Vet man att man inte kommer att ha en chans att göra det på sitt sätt så skiter man i det relativt ofta.


Sen så är det ju så att vi har väldigt snabb teoretisk inlärning och kanske inte är lika slow som andra gänget med att lära oss saker. Säkerligen så känns det meningslöst att sitta med läxor och annat som man redan kan, och har fullständig koll på, och nöta in som många måste göra. Varför göra saker i onödan?


Stress handlar det om här också. Iom ökad stress=sänkta exekutiva funktioner så har hjärnan svårare med sådant här, som att organisera, komma ihåg och utföra. Det går att reparera, vilket tog mig själv cirka 1 år.


* Tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter (t.ex. leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg)


Svar:


Det beror till 90% på stress. Ju mer förhöjda stress nivåer, desto sämre minne och planering. Idag så kommer jag ihåg allt som jag behöver i vardagen, även om jag i normal utsträckning ibland gömmer något. Sen så bryr man sig inte om petitesser som ett par handskar osv... Som man svär över senare då...


Jag har ju en kognitiv störning så fort jag ser en söt tjejis, och glömmer allt jag höll på med...  



* Är ofta lättdistraherad av yttre stimuli


Svar:


Det här är ju hela huvudfrågan för oss. Tack vare vår neurologiska uppbyggnad, som bygger på bild minne o dom visuospatiala områderna. Så störs vi lätt, och stressas av yttre stimuli.


Det här är dom väldigt försiktiga att leverera info om på rätt sätt. Så att man inte ska förstå att det finns en stor grupp


* Är ofta glömsk i det dagliga livet


Svar:


Stress = glömsk vilket man kan kontakta stress forsknings institutet eller Stockholm Brain institut så kan dom förklara hur man fungerar neurologiskt och biologiskt vilket psykitrin har väldigt liten kunskap om. Även om dom nu påstår sig vara biologiskt inriktade. dom har som papegojjor lärt sig att säga serotonin, dopamin etc... Frågar man lite mer ingående så ser dom ut   och fattar ingenting...


Hyperaktivitet


* Har ofta svårt att vara stilla med händer eller fötter eller kan inte sitta still.


Svar:


Kan väl bara se till mitt eget samiska släkt arv och teologiska tros uppfattning, där trummor har varit i centrum.       


Well well, detta är en av designer egenskaperna för våran genotyp. Vi är intensiva, glada och syns o hörs mycket. Soo, and this matter's how? Detta spelar vad för någon roll? Jag vet ju idag efter all erfarenhet att detta handlar om social acceptans hos andra. Att någon är charmigare, snyggare, bättre än dig, behöver ju inte betyda att det är fel.


Stress leder till periodvis hyperaktivitet pga att man är hyperreaktiv. Ovanpå det när stresshormonerna är total toppade i frontalcortex så stänger man av och blir hypoaktiv istället..


* Lämnar ofta sin plats i klassrummet eller i andra situationer där personen förväntas sitta kvar på sin plats en längre stund


Svar:


Stress och panikångest som beror på och är framkallad av stress, gör att man är nervös, kan inte sitta still i den miljö som aggiterar en. Sen så fokuserar vi oss betydligt mer i rörelse.


* Springer ofta omkring, klänger eller klättrar mer än vad som anses lämpligt för situationen (hos ungdomar och vuxna kan detta vara begränsat till en subjektiv känsla av rastlöshet)


Svar:


Nyfiken, har jag fått höra hela min uppväxt att man inte ska vara, även hela tiden i vuxen ålder så träffar jag på detta fenomen. Att man inte ska lägga sig i, även om andra gör fel. MAn ska absolut inte fråga eller ifrågasätta någonting.


Jag och alla jag har pratat med från min genpols-grupp är väldigt emotionella o kärleksfulla, samt lekfulla oftast. Så man är klättrig, klängig och himla kramig. Mina barn slåss inte utan tycker om varandra väldigt mycket och är klättriga och klängiga.


* Har ofta svårt att leka eller utöva fritidsaktiviteter lugnt och stilla


Svar:


Vi tycker om att klättra o utforska saker då. Men handlar det om utmanande teoretiska uppgifter så är vi ju väldans motiverade och lugna.


* Verkar ofta vara "på språng" eller "gå på högvarv"


Svar:


Högt IQ och snabb hjärnfunktion gör att vi har ett annat tempo i livet då. En elefant kan ju inte stå som norm för en fågel? Deras rumtidsuppfattning skiljer sig också åt. Vi anser att omgivningen är för långsam, och att det är dags att dom kompenserar för denna skillnad... Nu har vi gjort det i ca 25.000år, så då kan vi väl byta en stund?


* Pratar ofta överdrivet mycket


Svar:


Glad, social och utåtriktad är inte önskvärt i Sverige. Är man inte otrevlig, surmulen och tystlåten så är man väldigt o-svensk och avvikande. Folk tittar på mig ibland som att jag är galen för att jag hälsar på okända och pratar om det ena och andra. Det vet ju alla att man inte ska göra... Sen när man kan mycket om mycket, så har man mycket att prata om...


Impulsivitet


* Kastar ofta ur sig svar på frågor innan frågeställaren pratat färdigt


Svar:


Det här handlar om ett socialt beting från liten ålder. Vi lär oss att fungera på ett visst socialt sätt inom vår egen grupp, där man gör inlägg till talaren för att visa att man förstår. Man kanske avbryter för att man redan hört det den andre personer berättar, så att man kan prata vidare om annat. Det här kan man ju lära sig att anpassa sig, ofta så är vi tvugna att anpassa oss otroligt mycket till den andre gruppen då. Idag så talar jag enkelspårigt, långsamt och så kortfattat det går, samt undviker i största mån att prata med vissa överhuvudtaget.


* Har ofta svårt att vänta på sin tur


Svar:


Livet i fast-lane och stress gör att man har svårt att bara stå. Det är ju fråga om att lära sig att sakta ner ibland.


* Avbryter eller inkräktar ofta på andra (t.ex. kastar sig in i andras samtal eller lekar)


Svar:


Det här handlar om barn som lever o utsätts för våld, våldtäkter och ofta väldigt destruktiva missbrukar miljöer. Men i Sverige så erkänns det inte att det finns alkoholister och kvinno-barn misshandlare. Sverige är ju fantastiskt då....


Det är inget som normalt händer bland kids i min egen grupp, och jag har aldrig hört talas om att man är offensiv, påträngande och respektlös, utan tvärtom. Det är ofta så att man är aggiterande pga att man fungerar latent som man gör.


Vissa stör sig på minoritets grupper och anser att man ska kasta in oss i gaskammaren... Faaakkkk Yoooo! säger jag till er då!!






 
 
Tristessa

Tristessa

25 april 2010 19:42

Jag känner fortfarande inte igen mig i kriterierna eller egenskaperna med adhd, inte alltid i alla fall. Fast samtidig så klarade jag bara hälften av texten innan jag tappade bort mig. Det är konstigt kanske, i tidningar och böcker kan jag läsa hur långt som helst men inte vid en dator. & jag tror förresten att jag är redo för det där världskriget bara av att vara hemma :-/

http://tristessan.wordpress.com

 
Ingen bild

Mikael

25 april 2010 21:59

Ofta så har man bara en del av symtom kriterierna, så pga att det beskrivs så brett så leder det till att det klagas lite om att diagnosen är diffus, vilket jag själv inte tycker.

Det som är trist är att man inte går ut med alla bakgrundsorsaker som kan finnas. Som t.ex Trauma och/eller stress som lika gärna kan orsaka samma beteende.

Mjo, med att vara berädd på världskrig är ju ganska bestående oavsett vart man är, om man har kronisk stress. Det är ju hemskt att det ska vara så, och att dom inte hjälper dig med det. Att man ska få vänta tills man har tur och träffar rätt läkare är hur dumt som helst.

Jag tycker att du ska köra över ärtorna i psykiatrin och. Om du bor runt Stockholm, så testa att kontakta Kris och Trama Center. Och stå på dig, iom att man inriktar sig på flyktingar eftersom "intet ont kan hända någon med svenskt medborgarskap". Även om dom vet att det inte är så, så får dom inte finansiering för svenskar i större utsträckning (om jag har hajjat det rätt, när jag pratade med en där på telefon). Dom brukar ha mindre mottagningar lite varstans i landet, så du kan ha tur och hitta någon mottagning nära dig.

Med datorn kan det kanske bero på att du blir stressad av rummet den står i? Eller att du blir stressad av datorn.

Böcker läser man ofta i soffa/säng som associeras med avslappning/trygghet, som gäller väl tidningar också, som läses i köket oftast, om inte soffan. Som en fundering bara.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael - 14 december 2016 05:53

  Värsta rysaren... Men dom trivs väl... ???

...

Av Mikael - 14 december 2016 05:39

  Man lär så länge man lever. Att totalt förstöra för sig själv, av det man struntar i, som socialt anseende för okända/?bekanta? riskerar ju att inte funka pga att *Dom funkar som dom gör. Spelar ingen roll vilken uppmärksamhet dom får. Nåja......

Av Mikael - 14 december 2016 04:49

En med: http://www.decision-making-confidence.com/somatic-narcissist.html   En med: http://www.dualdiagnosis.org/generalized-anxiety-disorder/ + covert Narcissist ?tendencies?   En med: https://www.psychologytoday.com/blog/both-sides-the-couc...

Av Mikael - 13 december 2016 22:19

   

Av Mikael - 13 december 2016 13:00

Fått ihop allt i huvudet tror jag faktiskt. cPtsd relaterat och Crazy högen. Vilket gör att det inte känns så brottom. Sover ikapp som Fanken... Vilket känns som det behövs. Måste säga själv, att jag känt mig själv, lite extra *tokig* (not crazy)... ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards