Direktlänk till inlägg 26 april 2010

Fick en fråga om ansikts uttryck

Av Mikael - 26 april 2010 23:02

Jag tog dom bilder som är väldans övertydliga i sitt emotionella uttryck. Även om man har hunnit att forska på kropps språk ordenligt sedan ca 35år tillbaks så är den officiella kunskapen inte totalt sammanställd.


T.ex så finns det inte en fastställd norm för Belåtenhet-Skadeglädje (som den käre polisen uttryckte ofrivilligt precis som ett rödlyse, och säkerligen så är det lika lätt att trigga hans omedvetna emotionella respons i ansiktet, om han drar sig till minnes situationen som uppstod. Precis som att det är lika lätt att få min käre lillebror att uppvisa samma uttryck som han får, när jag frågar om grejjerna han snodde från våran kära storebror för ca 4 veckor sedan). Polisen gav ju ett micro expression av skam tätt följt av hans Belåtenhet-Skadeglädje pga att han visste att han begick tjänstefel.


Men som sagt, nu har han skitit i det blå skåpet...


Mycket går man på känsla och det som är svårt att träna sig till, är att förstå orsak till den emotionella respons folk får. Men jag samlar in så otroligt mycket information som folk avger, och går på intuition så att jag är väl himla träffsäker i att förstå vad som triggar micro expressions, samt så ser jag det väldigt lätt.


Att folk runt mig inte förstår att man kan läsa otroligt mycket i andras beteende och kropps språk får mig att undra om alla har Asperger, eller om det nu bara är så att man inte uppmärksammar detta.


Ett uttryck som inte heller finns med i forsknings material med säkerhet är tillgivenhet vs sexuell lust. Vilket är dom 2 väldigt liknande uttryck som jag har otrligt svårt att se skillnad mellan, och tar det säkra före det osäkra och förväntar mig att allt handlar om sexuell lust. Jag försöker att skapa mig en mall av kvinnliga personer som jag vet känner genuin tillgivenhet emot mig, versus gänget som bara vill lura lilla mig att ta av mig kläderna lol. Vilket jag protesterar emot alla gånger... Sen att jag gillar att vissa tjejer kollar gillande på mig, som dom o dom (hemlis hehe).... är ju en annan femma då...


Det här med kropps språk då...


Generellt är kvinnor avsevärt bättre än män på att avläsa kroppsspråk. Kvinnor upptäcker små detaljer lättare och har bättre förståelse för vad de betyder. Denna förmåga att kunna märka andras känslor och tankar har fått namnet kvinnlig intuition. Kanske av förvirrade män som upplevt någonting övergå deras förstånd.


Bland annat har forskningspsykologer på Harvard University visat på kvinnors överlägsna förmåga att läsa kroppsspråk. Medans de fick se kortfilmer utan ljud, av kommunicerande männniskor, blev försökspersoner bett om att avkoda händelseförloppet via kroppspråk och ansiktsuttryck hos personerna i filmen.De kvinnliga försökspersonerna avkodade skeendet korrekt mer än dubbelt så ofta som de manliga försökspersonerna.


Det finns dock ingen anledning för män att förtvivla. Några män, skådespelare eller med vårdyrke, var nästan lika duktiga som kvinnorna. Det tyder på att det är möjligt att träna upp denna förmåga.


Källa: http://www.veryfunny.se/pomp/lasa_kroppssprak.html


Barn till missbrukare har utvecklat "känselspröt" som signalerar när något inte står rätt till. De behöver inte ha sett mamma eller pappa föra glaset till munnen, utan det räcker att se de glasartade ögonen eller lyssna på det sluddriga talet för att de ska förstå att katastrofen är ett faktum. Detta hindrar inte den beroende från att leva i tron att barnen ingenting vet.


(Det här med känsel spröt är det enda dåliga jag hittar atm, av barn i missbrukar miljöer och hur dom lär sig att bli exceptionella på att läsa kropps språk. Tillsammans med att jag är visuellt orienterad och främst använder visuospatiala områden i hjärnan, tillsammans med fotografiskt minne, så kan man ju lätt påstå att jag hänger med i andras Emo uttryck som dom tror att andra inte ser.) 


Källa: http://web4health.info/sv/answers/add-children-effects.htm


Att jag delvis fungerar bättre med tjejerna beror ju på att jag kommunicerar på samma sätt, och är ofta betydligt vassare än dom (pga brutalvåld i 16 år, så det skulle jag kunnat ha varit utan, om någon tänker att jag snackar skit då...).Min latenta kunskap om alles detta, samt att kvinor är mera medvetna om icke verbal kommunikation, samt väldigt tydliga, gör att jag tycker ni är dom mest farcinerande varelser i universum. Som får en kär vän att undra, hur jag kan tycka att ni är så otroligt intressanta och söta, så här långt in i livet lol. Tröttnar du inte?? Mi'sa är som ett barn på julafton som får det man önskat sig lol. Lättroad mmm jo det är man väl hehe..


Att jag har latent betydligt mindre skräp testoteron än män vanligtvis har, och stolt har väldigt effektivt endokrinologiskt system där jag har exakt lagom nivå. Gör väl sitt till att jag fungerar som jag gör... Det här med anabola, ryssfemmor etc får mig att klia mig lite i huvudet, och borde man inte hitta ett piller med motsatt effekt? Jag lovar att man är väldigt manlig och allt fungerar precis som det ska, även om man inte är ett testoteron monster lol...


Pic'sen under är ur den internationella Atlas FACS (Facial Acting Coding System) för globala ansikts uttryck som Paul Ekman har sammanställt tillsammans med världsledande forskare under 35års forskning.




   


Sorg


 


Rädsla


 


Ilska


 


Misstro


Här kan man hitta mycket fritt material om detta då: http://openpdf.com/ebook/paul-ekman-facs-pdf.html


Min kollega frågade om mun uttryck så att jag tog med det som jag tror täcker detta lagom. Jag utelämnade förakt som jag inte gillar speciellt själv, och har stött på en gång för mycket av just män....


Dr. Paul Ekman - Umasking the Face är mitt bästa tips att starta med att läsa om ansikts uttryck. Som ger än en bra bas, med en massa pics om man är visuellt orienterad som vänner som frågade om detta, och jag tillsammans med hela släkt linjen... 

 
 
Ingen bild

Ale

27 april 2010 00:06

Haha - kul saker...definitvt sake rman bör kunna mer av...såsom det mesta andra av de saker man inte lär sig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael - 14 december 2016 05:53

  Värsta rysaren... Men dom trivs väl... ???

...

Av Mikael - 14 december 2016 05:39

  Man lär så länge man lever. Att totalt förstöra för sig själv, av det man struntar i, som socialt anseende för okända/?bekanta? riskerar ju att inte funka pga att *Dom funkar som dom gör. Spelar ingen roll vilken uppmärksamhet dom får. Nåja......

Av Mikael - 14 december 2016 04:49

En med: http://www.decision-making-confidence.com/somatic-narcissist.html   En med: http://www.dualdiagnosis.org/generalized-anxiety-disorder/ + covert Narcissist ?tendencies?   En med: https://www.psychologytoday.com/blog/both-sides-the-couc...

Av Mikael - 13 december 2016 22:19

   

Av Mikael - 13 december 2016 13:00

Fått ihop allt i huvudet tror jag faktiskt. cPtsd relaterat och Crazy högen. Vilket gör att det inte känns så brottom. Sover ikapp som Fanken... Vilket känns som det behövs. Måste säga själv, att jag känt mig själv, lite extra *tokig* (not crazy)... ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards