Direktlänk till inlägg 29 januari 2010

Vad man vill höra

Av Mikael - 29 januari 2010 15:44

Någonstans så tror jag att forskare och läkare har vikit sig inför det faktum att folk inte vill höra talas om att hyperaktivitet, inlärningsproblem m.m kan bero på en massa olika faktorer.


Vi vill inte höra talas om att man blir förgiftat i vårat samhälle, eller att vissa lever under fruktansvärda förhållanden.


Man vill höra en enkel förklaring, och veta att man snabbt kan lösa problemet, utan att behöva förändra sig själv, eller samhället.


Tack vare att kriminella har fått medverka i viss forskning relaterad till BUSA registret för Concerta. Så är det ju lätt att påstå att, om nu inte alla, så kan väldigt många botas snabbt med en akronym och ett piller.


Jag slutas inte att förvånas över hur folk endast vill höra att vi lever i prinsess land, och allt ont elelr negativt kan kategoriseras med en akronym, och snabbt lösas.


Journalister är ju snabba att hänga på det som dom märker säljer. Idag så kan man lansera allt möjligt med den här akronymen. Dom säger att det t.ex som med schampot som gör folk sjuka. Det är nu inte så att individen blir förgiftad av giftiga kemiska föreningar, som har dom sista 2 miljonerna varit giftiga för människan. Utan dom har en akronym som ger dom symtom, även om dom nu är även utsatta för kemikalier som är farliga för biologiska varelser. Jag vet inte om det är så att det känns tryggare att dölja faktumet att vi inte tål vissa kemiska föreningar och tungmetaller, genom att kalla dessa förgiftnings symtom för en akronym diagnos.


Biologer och kemister vet vad det handlar om, men det är väl lättare att bara säga det folk vill höra. Kommer akronymen upp, så vet folk att det handlar ju i främsta hand om något genetiskt som är medfött, och finns det inte i min släkt, så kan jag inte bli förgiftad av dessa metaller el kemiska föreningar. Genom denna lilla akronym så kan man distansiera sig ifrån eländet...


Jag som verkligen läser på om massor som rör kemi, biologi etc och förstår hur främmande kemikalier och ämnen påverkar oss. Så känns det helkorkat hur folk kan köpa dumheterna.


Jag är ju nu inte så arrogant att jag tror att alla andra har samma intressen som jag. Jag hajjar ju att man har olika intressen. Men vore det inte mer korrekt att ha en lite mer sparsam åsikt om saker man inte förstår någonting av. Självklart så ska man få tycka till och ventilera sin åsikt. Men att spekulera så frikostigt som man gör med akronymer känns orättvist emot dom patienter som befinner sig i landet.


Alla dessa massmediala artiklar om orsaker till akronymerna, som levereras med jämna mellanrum. Om man nu saknar kunskap. Varför inte låta bli att dra egna slutsatser om sånt man saknar intresse i?


När det kommer till akronymer, så är det faktiskt bra att skaffa sig en liten grund i naturkunskap och mänsklig fysiologi. Ju mer omfattande kunskap man får, desto mindre benägen att spekulera i osannolika hypoteser om allt möjligt blir man.


För egen del så är jag otroligt okunnig om otroligt mycket. Så jag låter bli att spekulera om dessa ämnen. Av det enkla skälet att jag inte hajjar något om det.


Folk verkar tro att man är kung på att hajja, om man läser ett par artiklar, gissar sig till vad dom menar, och tycker till en heldel. Men om det nu är så att man totalt saknar kunskap om biologi, biokemi, genetik, neurologi, psykologi och sociologi. Tror du inte att risken är stor att du inte ens förstår vad du läser.


Precis som att jag hajjar inte ett jota av det jag t.ex läser om bilar. Visst förstår jag orden, men jag har ju inget sammanhang el förståelse för helheten.


Dom journalister som skriver om akronymer har ju knappast någon biologi eller naturvetenskaplig kunskap som dom kan ta hjälp av, när dom dra enga slutsatser och spekulationer. Om det nu inte är en läkare som är skribent, med adekvat kunskap.


Idag så vet man alla orsaker som leder till dessa akronym symtom. Man vet hur dessa symtom hos individen uppfattas av omgivning, samt hur individen upplever symtomen.


Modern vetenskap har otroligt omfattande och fantastisk kunskap om mycket. Man vet exakt hur vi fungerar som biologisk organism, och man kan beskriva oss från minsta nukleotid ända upp till det man ser med blotta ögat. Vi har lämnat dom "Dark ages" långt bakom oss. Samtidigt som mänskligheten har otroligt stor samlad kunskap om allt möjligt, så har vi i dag otroliga möjligheter att tillgodose oss denna kunskap genom internet och andra medium.


Den riktiga bluff, när det gäller akronymer, är att så många så öppet kan ha vilka fantasi spekulationer som helst, helt utan vetenskapliga fakta eller egen personlig kunskap. Det vore ju bra om folk skulle försöka att varva det dom hittar på, med att faktiskt läsa lite om biologi, biokemi och naturvetenskap som rör människan åtminstone.


Om man förstår att t.ex schampo är något mer än "nått man tvättar håret med", så är det ju inte så osannolikt att tro att man reagerar emot icke kropps egna kemiska föreningar, även om dessa är utvärtes. Pga att hudceller kan ta upp gifter precis som att man lika gärna kan äta upp det. Om man kan bara lite, så vet man att det finns saker, även om man nu inte kan se dom med blotta ögat. 


Nånstans så mår man säkerligen bättre av att vara totalt ovetande om det mesta, men då ska man väl lämna det vid det.


Vad det gäller akronymer, så är forskning ett brett och tvärvetenskapligt sammarbete mellan biologer, biokemister, genetiker, neurologer, endokrinologer, psykologer och sociologer. Borde man inte ha en liten hum om dessa ämnen, innan man löper amok med sina egna spekulationer? Det här är ju självklart tidskrävande och jobbigt, och tar bort en massa tid ifrån det som är roligare.... Att tycka o spekulera.... Samt köra Copy -> paste med allt möjligt som man inte förstår...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikael - 14 december 2016 05:53

  Värsta rysaren... Men dom trivs väl... ???

...

Av Mikael - 14 december 2016 05:39

  Man lär så länge man lever. Att totalt förstöra för sig själv, av det man struntar i, som socialt anseende för okända/?bekanta? riskerar ju att inte funka pga att *Dom funkar som dom gör. Spelar ingen roll vilken uppmärksamhet dom får. Nåja......

Av Mikael - 14 december 2016 04:49

En med: http://www.decision-making-confidence.com/somatic-narcissist.html   En med: http://www.dualdiagnosis.org/generalized-anxiety-disorder/ + covert Narcissist ?tendencies?   En med: https://www.psychologytoday.com/blog/both-sides-the-couc...

Av Mikael - 13 december 2016 22:19

   

Av Mikael - 13 december 2016 13:00

Fått ihop allt i huvudet tror jag faktiskt. cPtsd relaterat och Crazy högen. Vilket gör att det inte känns så brottom. Sover ikapp som Fanken... Vilket känns som det behövs. Måste säga själv, att jag känt mig själv, lite extra *tokig* (not crazy)... ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards